صادق لاریجانی اعتبارنامه رئیسی را امضا نکرد، علی لاریجانی گفت مهر محرمانه را بردارید

برادران لاریجانی از جمله کسانی هستند که در تحولات اخیر سیاسی به حاشیه رانده شده‌اند

برادران لاریجانی تا سال‌ها از نزدیک‌ترین چهره‌ها به علی خامنه‌ای بودند- وبسایت علی خامنه‌ای

برادران لاریجانی که تا چند سال پیش ریاست دو قوه جمهوری اسلامی را برعهده داشتند، اکنون به حاشیه قدرت پرتاب شده‌اند.

صادق و علی لاریجانی از غایبان بزرگ مراسم تنفیذ و تحلیف ابراهیم رئیسی بودند. امروز شنبه ۱۶ مرداد به صورت رسمی اعلام شد که صادق لاریجانی که عضو فقهای شورای نگهبان است، اعتبارنامه رئیس‌جمهوری جدید را امضا نکرده است.

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در کنفرانس خبری امروزش اعلام کرد که امضا نشدن اعتبارنامه رئیسی به دست لاریجانی، خدشه‌ای به قانونی بودن روند استقرار دولت جدید وارد نکرده است.

او گفت که لاریجانی در جلسه بررسی اعتبارنامه رئیسی غایب بوده است و به همین دلیل آن را امضا نکرده: « در جلسه‌ای که در شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ برگزار شده بود، اعضایی که حضور داشتند، اعتبارنامه را امضا کردند و کسانی که حضور نداشتند، آن را امضا نکردند.»

او گفت که چون مجبور بوده‌اند به فوریت اعتبارنامه را برای علی خامنه‌ای ارسال کنند، وقت نداشته‌اند تا امضای لاریجانی را هم بگیرند.

صادق آملی لاریجانی، که هم‌اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، از سال ۱۳۸۸ تا اسفند ۱۳۹۷ رئیس قوه قضائیه بود و چند ماه پیش از پایان دوره دوم مسئولیتش برکنار شد و جای خود را به ابراهیم رئیسی داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از چند ماه قبل از برکناری صادق لاریجانی، صداوسیما و رسانه های وابسته به سپاه، زمزمه‌های وقوع فساد در قوه قضائیه را آغاز کردند. لاریجانی بعد از آنکه اکبر طبری، معاون اجرایی دفترش در قوه قضائیه در سال ۱۳۹۸ توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد و محمد یزدی هم در یک سخنرانی به سختی به او تاخت، نامه‌ای سرگشاده نوشت و گفت که قربانی اجرای یک توطئه بزرگ شده است و عملا بازیگردان حذف خود از قدرت را سپاه پاسداران و صداوسیما نامید.

چندی بعد علی خامنه‌ای در یک سخنرانی خواست که حرمت آملی لاریجانی حفظ شود و خدمات او را نادیده نگیرند، ولی حملات به صادق لاریجانی که عمدتا از دفتر او برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود، متوقف نشد.

اما این تنها حمله به خاندان لاریجانی با هدف کنار زدن آنها از قدرت نبود. علی لاریجانی نیز که پس از پایان کار مجلس دهم، تنها سمت نمایندگی خامنه‌ای در مذاکره با چینی‌ها را داشت، در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ ردصلاحیت شد. صادق لاریجانی بعدتر گفت که در بررسی پرونده برادرش اشتباهی صورت گرفته است. ولی در هر صورت علی لاریجانی که زمانی چماق علی خامنه‌ای بر سر جریان اصلاحات بود، خود توسط نیروهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی حذف شد. علی لاریجانی بارهای خواستار اعلام عمومی دلیل ردصلاحیتش شده است.

صبح امروز، سخنگوی شورای نگهبان گفت که دلایل این تصمیم را به علی لاریجانی گفته‌اند. ساعتی بعد، علی لاریجانی در حساب توییترش نوشت که نامه‌ای از شورای نگهبان دریافت کرده، ولی نمی‌تواند آن را اعلام کند چرا که روی آن مهر محرمانه زده‌اند. او از شورای نگهبان خواست تا طبقه‌بندی نامه را حذف کنند تا او بتواند نامه را منتشر کند.

به نظر می‌رسد برادران لاریجانی وارد همان مسیری شده‌اند که پیش از آن‌ها علی‌اکبر ناطق نوری، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، محمود احمدی‌نژاد و دیگر کارگزاران جمهوری اسلامی پیموده‌اند. حذف از قدرت پس از آنکه دیگر کارکردی برای خامنه‌ای ندارند.