تمسخر بی‌سابقه صادق لاریجانی در برنامه تلویزیونی

انتقادات صداوسیما رییس پیشین قوه قضاییه ادامه دارد

عکس از خبرگزاری فارس

 در چند روز گذشته، صداوسیمای جمهوری اسلامی در غالب چند برنامه تلویزیونی مختلف که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، حملات صریح و بی‌پرده‌ای را علیه صادق آملی لاریجانی رییس پیشین قوه‌قضاییه به روی آنتن برد.

روزنامه اعتماد در خصوص رفتار عجیب صداوسیما در انتقاد از رییس سابق قوه ‌قضاییه نوشت: «به این اعتبار که صادق لاریجانی دیگر سمت و مسوولیتی ندارد، صداوسیما به خود اجازه می‌دهد که فراتر از انتقاد و افشاگری های مستند و غیرمستند علیه او، حتی زبان به تمسخر این مقام پیشین قضایی بگشاید».

به نوشته این روزنامه حملات مبتنی بر افشاگری علیه آملی لاریجانی بی محابا پیش می‌رود و ماجرا به بعضی تسویه حساب‌های شخصی چند مجری تلویزیونی رسیده و آنها با استفاده از رسانه ملی، اقدام به طعنه زدن به آملی لاریجانی می‌کنند. با این همه اما بد نیست به یاد داشته باشیم که این مقام پیشین قضایی، امروز هم فاقد مسوولیت در نظام جمهوری اسلامی نیست و از قضا، یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین کرسی‌های مدیریت کشور، یعنی کرسی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام را در اختیار دارد. موضوعی که گویا چندان برای مدیران و مجریان صداوسیما اهمیت ندارد.

چند روز پیش سه ‌نفر از مجریان شناحته شده تلویزیون با ذکر خاطره‌ای از برخورد قهری رییس قوه‌ قضاییه با آنها به تمسخر رییس مجمع تشخیص مصلحت پرداختند. در جایی از این برنامه کیاداوود اسفندیاری از مجریان صدا وسیما می‌گوید: «یکی از بلندپایه‌ترین این ادبیات اشتباه نیست، عمدا این طور می‌گویم، یکی از بلندپایه‌ترین، بیشتر بر آن «ترین» توجه کنید، رفتند سخنرانی کردند که یکی از عوامل نفوذی برنامه...»

محمد دلاوری، مجری اصلی این برنامه حرف او را قطع می‌کند و می‌گوید: «خب بگویید رییس قوه قضاییه آقای آملی لاریجانی دیگر... و بعد همه مجریان می‌خندند. اسفندیاری ادامه می‌دهد: «ایشان سخنرانی کردند که عوامل نفوذی بیگانه در صداوسیما رخنه کردند».

دلاوری می‌پرسد: «منظورشان شما بودید؟» اسفندیاری هم پاسخ می‌دهد، بلکه احتمالا دو نفر دیگری هم که در برنامه حضور داشتند، آنها هم نفوذی بودند. سپس مجری با تمسخر می‌گوید: «حتما آنها هم همدست شما بودند.» و هرسه مجری دوباره با لحنی تمسخربرانگیز می‌خندند.

اما این تنها یک نمونه از حملات اخیر تلویزیون به رییس سابق قوه‌قضاییه است. شبکه اول سیما در غالب برنامه‌ای زنده و با حضور یک کارشناس روحانی به مساله زندگی اشرافی در حکومت اسلامی پرداخته است در بخشی از این گفتگو کارشناس مذهبی برنامه می‌گوید که مجلل‌ترین حوزه‌های علمیه در شهر قم متعلق به روحانیونی‌ست که به حاکمیت متصل هستند. این کارشناس در توضیح گفته خود اشرافی‌ترین ساختمان حوزه را متعلق به رییس سابق قوه ‌قضاییه می‌داند و این تجمل‌گرایی را به اشرافیت مذهبی تعبیر می‌کند.

شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی نیز در غالب برنامه‌ای به اسم «میدان انقلاب» و با حضور محمدعلی وکیلی، دبیر هیئت رئیسه مجلس دهم و صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه ابتکار، به انتقاد از رییس سابق قوه‌ قضاییه پرداخت. در بخشی از این گفتگو، وکیلی با اشاره به اینکه پیش از انتصاب ابراهیم رییسی به ریاست قوه‌ قضاییه، خط قرمز نانوشته رسانه‌های کشور درهر جناجی، نزدیک شدن و نقد قوه ‌قضاییه بوده است، می‌گوید: «اگر رسانه‌ها می‌توانستند با همین محدودیت‌های موجود عملکرد قوه ‌قضاییه را نیز مانند قوای دیگر نقد می‌کردند شاید ماجرای فساد اقتصادی اخیر، اشاره به بازداشت طبری، یا در دوران ریاست شخص لاریجانی کشف می‌شد و یا حتی از آن جلوگیری می‌شد».

اکبر طبری، ۲۰ سال به عنوان معاونت اجرایی ریاست و مدیرکلی امور مالی قوه‌ قضاییه در این نهاد مشغول به کار بود. با اینکه زمزمه‌هایی درباره رفتن او از این نهاد پس از انتصاب صادق لاریجانی به گوش می‌رسید اما صادق لاریجانی پس از نشستن در مقام رییس قوه، طبری را به عنوان مدیر کل امور مالی و همچنین معاون اجرایی حوزه ریاست انتخاب کرد.

 آغاز انتقادات از یکی از مهم‌ترین چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام از این جهت اهمیت دارد که رییس صدا وسیما توسط خود رهبر انتخاب می‌شود و هجمه‌های این روزهای سیمای جمهوری اسلامی به نوعی رودرو شدن بخش‌هایی از حاکمیت با یکدیگر است که هردو از مقام‌های انتصابی حکومت هستند.