خطیب‌زاده: برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان یک اشتباه اجرایی بود

در سفر رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران، پرچم این منطقه در کنار پرچم جمهوری اسلامی به اهتزاز در آمد

برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان در کنار پرچم جمهوری اسلامی حواشی بسیاری به دنبال داشت - عکس از twitter: @@m_motlagh88

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز شنبه، در واکنش به انتقادات در مورد برافراشته شدن پرچم اقلیم کردستان عراق در مراسم استقبال از نیچروان بارزانی رئیس این منطقه گفت که این کار یک اشتباه از سوی تیم اجرایی استقبال مستقر در فرودگاه بوده است.

به نوشته ایسنا، سعید خطیب‌زاده، جمهوری اسلامی را حامی حفظ تمامیت ارضی عراق عنوان کرد.

در هنگام استقبال از نیچروان بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق که به طور جداگانه برای حضور در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی دعوت شده بود، پرچم اقلیم کردستان عراق در کنار پرچم ایران قرار داده شده بود. موضوعی که به لحاظ عرف دیپلماتیک درست نیست و می‌تواند حمل بر به رسمیت شناختن هویت مستقل سیاسی آن باشد.

این موضوع از سوی کاربران عراقی فضای مجازی با واکنش شدید روبه‌رو شد.

 حتی برخی از افراد نزدیک به گروه‌های وابسته به ایران در عراق نیز از این موضوع انتقاد کردند.

برخی دیگر اما این اقدام ایران را کاملاً آگاهانه و در راستای سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی عنوان کردند.

یکی از روزنامه‌نگاران فعال در روزنامه دولت در این باره نوشت: «به نظر من استفاده از پرچم اقلیم کردستان عراق در تشریفات استقبال از نیچروان نه یک اشتباه دیپلماتیک که یک حرکت هوشمندانه و در راستای منافع ملی بود و پیام روشنی برای اقلیم، عراق، ترکیه و حتی منطقه داشت.»

بر اساس عرف دیپلماتیک در دیدارهای غیر هم سطح، پرچم به نمایش در نمی‌آید. در برخی موارد ویژه که فرد مذکور نمایندگی کشور مطبوع خود را برای جلسه دارد، می‌توان از پرچم اصلی کشور استفاده کرد. اما استفاده از پرچم یک منطقه در کنار پرچم یک کشور مستقل دیگر، شبهات دیگری را ایجاد می‌کند و نمایانگر به رسمیت شناختن هویت سیاسی آن منطقه است.

حساسیت بر روی اقلیم کردستان عراق به جز مسائل سیاسی، به دلیل کشته شدن قاسم سلیمانی است. هواداران حکومت ایران مدعی هستند که برخی از نیروهای اطلاعاتی اقلیم کردستان اطلاعات را به دست نیروهای آمریکایی رساندند تا بتواند سلیمانی را هدف قرار دهد. موضوعی که از سوی مسئولان بخش کردستان عراق تکذیب شده است.

اتحادیه میهنی کردستان عراق در بیانیه‌ای، مشارکت در کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حمله هوایی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد، را تکذیب کرده است.