دیدار غیر منتظره معاون ترامپ از اقلیم کردستان

خروج سربازان آمریکایی، ترکیه را به حمله به مناطق کردنشین شمال سوریه ترغیب کرد

دیدار روز گذشته مایک پنس با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق

KURDISTAN REGIONAL GOVERNMENT / AFP

مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا، در یک دیدار غیرمنتظره از اربیل تلاش کرد تا به رغم تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه، به کردهای عراق اطمینان خاطر بدهد.  

آقای پنس در جریان ملاقات با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، انتقادات مبنی بر آن را که آمریکا به متحدانش خیانت کرده است، رد کرد.

آقای پنس در ابتدای دیدار با رهبر کردها در فرودگاه اربیل، گفت، قصد دارد «رشته های محکمی را که در آتش جنگ میان شهروندان ایالات متحده و مردم کرد در این منطقه بسته شده است»، تحکیم کند.

آقای بارزانی در پاسخ، ضمن تشکر از آقای پنس برای حمایت نظامی آمریکا در مبارزه علیه داعش، گفت که دیدار (او) «در این برهه از زمان نشانه‌ای مهم از ادامه حمایت شما از کردستان و عراق است.»

خروج ناگهانی ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی از منطقه، ترکیه را ترغیب کرد که مناطق تحت کنترل کردها را در شمال سوریه، مورد حمله قرار دهد. در واکنش، کردهای سوریه با دعوت از دولت بشار اسد و نیروهای روسیه به منطقه، در مقام دفاع از خود برآمدند. ماه گذشته، ترکیه در توافقی جداگانه با آمریکا و روسیه، به مبارزان کرد فرصت داد تا منطقه موسوم به «منطقه امن» را ترک کنند. 

آقای پنس در پاسخ به این سوال که آیا باید هرگونه حس خیانت در کردها (در ارتباط با خروج نیروهای آمریکا)  را از میان می‌برد، گفت:«فکر نمی ‌کنم در میان رهبری کردها در این جا ابهامی وجود داشته باشد....تعهد پرزیدنت ترامپ به متحدان ما در عراق و نیز نیروهای دفاع سوریه، نیروهای کرد که در کنار ما جنگیدند، تغییر نکرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای پنس، همچنین، طی یک تماس تلفنی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، در مورد اعتراض‌هایی که علیه فساد دولت، بیکاری و خدمات ناکافی عمومی در عراق جریان دارد، صحبت کرد.

از اوایل ماه گذشته که اعتراض‌ها در عراق آغاز شده است، دستکم ۳۱۹ نفر کشته و ۱۵ هزار نفر مجروح شده‌اند. ایالات متحده اخطار داده که مقامات فاسد عراق و کسانی که مسئول کشتار در تظاهرات مسالمت‌آمیزعراق هستند، مورد تحریم قرار خواهد داد. 

معاون ریاست جمهوری آمریکا گفت، رهبر عراق به او اطمینان خاطر داده است که مقامات عراقی «می‌کوشند تا از خشونت یا آن نوع سرکوبی که در حال حاضر در ایران جریان دارد، اجتناب کنند.»

آقای پنس گفت:«او به من قول داد که می‌کوشد تا از تظاهرات کنندگان حفاظت کند به تظاهرات مسالمت‌آمیزشان احترام بگذارد.»

دیدار آقای پنس که به دلایل امنیتی از پیش اعلام نشده بود، با ورود هواپیمای باربری سی ۱۷ حامل او به پایگاه هوایی «ال اسد» در شمال غربی بغداد آغاز شد.

آقای پنس در توییتی نوشت: «از عراق عید شکرگزاری‌تان را تبریک می گویم. بانوی دوم و من مفتخریم که با سربازان، ملوانان، همافران و تفنگداران دریایی (آمریکا) در عراق هستیم. ما به شما افتخار می‌کنیم و خدار را برای وجودتان سپاس می‌گوییم. 

آقای پنس و همسرش کارن، پیش از تعطیل رسمی روز شکرگزاری در روز پنجشنبه، نهار سنتی عید شکرگزاری، بوقلمون با سس ذغال اخته را همراه با ۷۰۰ تن از افسران و سربازان ارتش آمریکا صرف کردند.

سال گذشته، آقای ترامپ بدون خبر قبلی، از همان پایگاه دیدن کرد.

گزارش‌های بیشتر از رویترز و آسوشیتد پرس

© The Independent