وزیر دفاع اسرائیل: ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای به ۱۰ هفته زمان نیاز دارد

بنی گانتز می‌گوید جهان باید علیه سپاه پاسداران اقدامات عملیاتی انجام دهد- ABIR SULTAN / POOL / AFP

وزیر دفاع اسرائیل امروز چهارشنبه به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت زمان گریز ایران برای ساخت یک سلاح هسته‌ای به ۱۰ هفته رسیده است.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، بنی گانتز گفت: «ایران همه دستورالعمل‌های مندرج در برجام را نقض کرده و تنها حدود ۱۰ هفته با دستیابی به مواد مورد نیاز برای یک سلاح هسته‌ای فاصله دارد.»

وی که همراه یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در این نشست حضور داشت، افزود: «از این رو، زمان اقدام است. جهان باید تحریم‌های اقتصادی را به‌کار بگیرد و اقدامات عملیاتی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام دهد.»

این نشست در راستای تلاش‌های اسرائیل برای صدور قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت به دنبال حملات اخیر به برخی کشتی‌ها در آب‌های منطقه، از جمله دو کشتی مرسر استریت و آسفالت پرینسس، برگزار شد. 

ایران دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

گانتز در بخشی از سخنان خود، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران را مسئول ده‌ها حمله پهپادی و موشکی در منطقه دانست و سعید آقاجانی فرمانده ساخه پهپادی این نیرو را نیز مسئول مستقیم حملات انتحاری پهپادی معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با بیان اینکه ایران مسئول ده‌ها مورد حمله تروریستی در خاورمیانه است و عملیات گروه‌های نیابتی خود را در یمن، عراق و دیگر کشورها هدایت می‌کند، گفت جزئیات اطلاعاتی بیشتر در این زمینه را به شورای امنیت ارائه خواهد داد.

وزیر امور خارجه اسرائیل نیز حملات اخیر به کشتی‌ها در منطقه را حملات ایران به تجارت بین‌الملل و یک جرم بین‌المللی دانست و پرسید: «جامعه بین‌المللی چه کاری قرار است در این مورد انجام دهد؟ آیا قوانین بین‌الملل هنوز وجود دارند؟ آیا دنیا این توانایی و این قصد را دارد که آنها را به‌کار بگیرد؟»

یائیر لاپید در ادامه این بحث را مطرح کرد که اگر جهان واکنشی از خود نشان ندهد، یعنی هیچ جامعه بین‌المللی در کار نیست و هر کس به راه خودش می‌رود.

وزیران خارجه و دفاع اسرائیل همچنین تاکید کردند که اورشلیم حق دفاع از خود را محفوظ می‌داند.

در ماه‌های اخیر اسرائیل بارها ایران را به حمله به کشتی‌های در آب‌های منطقه متهم و ایران نیز اسرائیل را متهم اصلی خرابکاری در مراکز صنعتی و هسته‌ای خود معرفی کرده است.