وزیر خارجه بریتانیا:‌ شورای امنیت به «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» پاسخ دهد

بریتانیا روز دوشنبه سفیر ایران را به وزارت خارجه فراخواند تا در مورد حمله به یک کشتی تجاری در نزدیکی ساحل عمان توضیح دهد

دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا- NIKLAS HALLE'N / AFP

دومنیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، خواستار واکنش شورای امنیت سازمان ملل متحد به «حمله جمهوری اسلامی ایران به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل» و اقدام علیه آن شد.

پیش‌تر اعلام شده بود که بریتانیا، رومانی، و لیبریه در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل، خواستار واکنش آن نهاد به «حمله مرگبار به نفتکش مرسر استریت»شدند که آنان ایران را مسئول آن می‌دانند.

در حمله مرگبار پنجشنبه‌شب به نفتکش مرسر استریت در دریای عمان، علاوه ‌بر یک نگهبان بریتانیایی کشتی، یک خدمه رومانیایی نیز کشته شده است و اسرائیل، ایالات متحده آمریکا، و بریتانیا ایران را مسئول حمله می‌دانند؛ اما ایران دست داشتن در این حمله را رد کرده است و آن را ادعای «واهی و بی‌پایه» می‌خواند.

راب در توییتی نوشت:‌ «بریتانیا، رومانی، و لیبریه درباره حمله ایران به کشتی مرسر استریت به رئیس شورای امنیت سازمان ملل نامه‌ نوشتند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:‌ «شورای امنیت باید به اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران و بی‌احترامی به قوانین بین‌المللی پاسخ دهد.»

رسانه‌های اسرائیلی روز سه‌شنبه گفتند که بنی گانتس و یائیر لاپید، وزیران دفاع و خارجه آن کشور، در جلسه با نمایندگان شورای امنیت، آنان را در جریان اطلاعات امنیتی خواهند گذاشت که ثابت می‌کند ایران مسئول آن حمله است.

بریتانیا روز دوشنبه سفیر ایران را به وزارت خارجه فراخواند تا در مورد حمله به آن کشتی تجاری در نزدیکی ساحل عمان توضیح دهد. کشتی مزبور تحت مدیریت شرکتی اسرائيلی بوده است و به‌نظر می‌رسد به همین دلیل مورد حمله پهپادی از سوی ایران قرار گرفته باشد. رومانی نیز سفیر جمهوری اسلامی ایران را برای توضیح درباره حمله فوق فراخواند.