اشرف غنی: جنگ طالبان فتنه و فساد است؛ باید با این گروه مبارزه کرد

غنی: بر اساس ارشادهای الهی ایستادگی مقابل فتنه‌گران و مفسدان ضروری است

آقای غنی از مقاومت نظامیان و شهروندان افغانستان در برابر طالبان سپاسگزاری و بر لزوم تداوم آن‌ تاکید کرد - Wakil KOHSAR / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، جنگ طالبان را فتنه و فساد خواند و تاکید کرد که همه افغان‌ها باید مقابل این گروه بایستند و با آن مبارزه کنند.

آقای غنی در حالی این سخنان را بیان می‌کرد که شامگاه گذشته، طالبان یک خودرو بمب‌گذاری شده را نزدیک خانه بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع این کشور منفجر کردند و کوشیدند او را در خانه‌اش ترور کنند، اما آقای محمدی از این سوءقصد جان سالم به در برد.

وزارت کشور افغانستان بعدا اعلام کرد که در این حادثه هشت تن از جمله یک زن کشته و بیش از ۲۰ تن زخمی شده‌اند که همگی غیرنظامی بودند.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در واکنش به حمله طالبان به خانه وزیر دفاع افغانستان و کشته و زخمی شدن شماری از ساکنان کابل، آن را حمله‌ای تروریستی و یک جنایت خواند و گفت: «جنگ طالبان فتنه و فساد است و بر اساس ارشادهای الهی، ایستادگی مقابل فتنه‌گران و مفسدان فرض است.»

آقای غنی از مقاومت نظامیان و شهروندان افغانستان در برابر طالبان سپاسگزاری و بر لزوم تداوم آن‌ تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری افغانستان روز گذشته در دیدار با نمایندگان مجلس این کشور هم بر این موضوع تاکید کرده و گفته بود: «ما برای صلح تلاش کردیم و می‌کنیم اما متاسفانه نیت طالبان و حامیانشان فتنه است. ما به این نتیجه رسیدیم که طالبان قصد صلح ندارند و ما باید اوضاع را در میدان جنگ تغییر دهیم تا محاسبات گمراه‌کننده‌ آنان تغییر کند.»

منظور آقای غنی از تغییر اوضاع در میدان جنگ با طالبان این است که باید حملات زمینی و هوایی به این گروه تشدید شود تا شکست بخورند و فکر پیروزی را از سر دور کنند. در آن صورت شاید به صلح تن دهند و از جنگ و کشتار دست بردارند.

اشرف غنی پس از به قدرت رسیدن بارها جنگ طالبان را نامشروع خوانده است و با آغاز روند خروج سربازان خارجی از این کشور نیز اعلام کرد که اکنون هیچ بهانه‌ای برای دوام جنگ طالبان در افغانستان باقی نمانده و جنگ طالبان علیه افغان‌ها غیردینی و غیراسلامی است و رهبران آنان باید از جنگ دست بکشند و برای صلح تلاش کنند.

در یک سال اخیر شماری زیادی از علمای دینی هم جنگ افغانستان را نامشروع، غیردینی، افغان‌کشی و مسلمان‌کشی عنوان کردند و از طالبان خواستند از این جنگ دست بردارند و برای صلح و ثبات در افغانستان تلاش کنند، اما طالبان به درخواست آنان هم پاسخی ندادند.

چند شب پیش مردم هرات و شب گذشته مردم کابل با سر دادن ندای الله اکبر حمایتشان را از نظام موجود در افغانستان و نظامیان افغان اعلام کردند و خواسته‌ خود برای صلح و پایان جنگ و کشتار و ویرانی را این‌گونه هم مطرح کردند.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، حکومت افغانستان و آمریکا را به ادامه دادن جنگ و کشتار غیرنظامیان متهم می‌کند و هشدار می‌دهد که حملات زمینی و هوایی آنان بی‌پاسخ نخواهد ماند.