بهترین زمان تزریق واکسن کرونا در دوره بارداری

بیش از ۴۶ میلیون نفر در بریتانیا یک دوز و بیش از ۳۸ میلیون نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند

تقریبا ۵۲ هزار زن باردار در انگلستان  واکسن را دریافت کرده‌اند - Raul ARBOLEDA / AFP

دولت بریتانیا اعلام کرد آزمایشی بالینی آغاز می‌شود تا بهترین زمان تزریق دوز دوم واکسن کووید-۱۹ به زنان حامله را دریابد.

بر اساس راهنماهای موجود، به بیشتر افراد گفته می‌شود میان دوز اول و دوم واکسن خود وقفه‌ای حداقل هشت هفته‌ای در نظر بگیرند. محققان بررسی خواهند کرد که آیا این پیشنهاد برای مادران آینده بهترین اقدام ممکن است.

این موضوع تنها چند روز بعد از آن اعلام شد که دانشگاه آکسفورد اطلاعات جدیدی منتشر کرد که نشان می‌داد ۹۹ درصد از زنان بارداری که به دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری می‌شوند، واکسن نزد‌ه‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد زنان حامله در صورت ابتلا به کووید-۱۹ احتمالا به نوع شدید این بیماری دچار شوند.

پژوهش رسمی که از روز چهارشنبه ۴ اوت، کلید خواهد خورد، ۶۰۰ زن باردار را که واکسن فایزر/بایون‌تک یا مدرنا را دریافت کرده‌اند، بررسی خواهد کرد. آن‌ها در دوران حاملگی و بعد از زایمان از نزدیک زیرنظر متخصصان بهداشتی خواهند بود و در این آزمایش تامین ایمنی زنان مشارکت کننده اولویت اصلی است.

کسانی که مسئول تحقیق درباره واکسن کووید روی زنان حامله‌اند می‌گویند در حال حاضر در زمینه تزریق واکسن کووید به زنان باردار هیچ دغدغه ایمنی وجود ندارد ولی آنان امیدوارند به مادران آینده و مراقبان آن‌ها درباره واکسن‌ها «اطلاعاتی با بهترین کیفیت» را ارائه دهند.

مامای ارشد انگلستان به نمایندگان مجلس و سایر ماماها در سراسر کشور نامه نوشته و از آن‌ها خواسته است از مادران حامله بخواهند واکسن بزنند.

تا امروز تقریبا ۵۲ هزار زن باردار در انگلستان  واکسن را دریافت کرده‌اند و هیچ مشکلی ایمنی در آن‌ها گزارش نشده است.

این آزمایش که بزرگ‌ترین مطالعه بریتانیا برای تعیین وقفه موردنیاز بین دوز اول و دوم واکسن در زنان حامله است، ۷.۵ میلیون پوند از بودجه دولت هزینه بر می‌دارد و دانشگاه سنت جرج لندن آن را انجام می‌دهد.

پروفسور پاول هیت، محقق ارشد و استاد رشته بیماری‌های مسری کودکان در دانشگاه سنت جرج، گفته است: «در حال حاضر میزان دریافت واکسن در زنان حامله ناامیدکننده و بسیار پایین است؛ یعنی کمتر از یک سوم آنان. به نظرم یکی از دلایل آن این است که آن‌ها به اندازه کافی به واکسن‌ها اعتماد ندارند. شاید مشارکت در این پژوهش به آن‌ها اعتماد کافی بدهد.»

او گفت امیدوار است درسی که از این همه‌گیری می‌گیریم این باشد که «به حضور زنان حامله هم در آزمایش‌های واکسن در مراحل ابتدایی نیاز است» و اذعان داشت که چنین آزمایشی «می‌توانست شش ماه پیش شروع شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور اسما خلیل، متخصص ارشد زنان و زایمان در این آزمایش و استاد رشته زنان و زایمان و داروهای مادری و جنینی در دانشگاه سنت جرج، گفت که متداول‌ترین پرسش زنان حامله این است که آیا باید واکسن بزنند؟

او گفت گرچه اطلاعات موجود هیچ دغدغه‌ای ایمنی در زمینه تزریق واکسن به زنان حامله را نشان نمی‌دهد، اما هنوز بیماران نگران‌اند چرا که زنان حامله در آزمایش‌های اولیه واکسن کووید-۱۹ حضور نداشتند.

او گفت: «اطلاعاتی که داریم خوب است و تا حدی در زمینه ایمنی واکسن اطمینان خاطر می‌دهد اما چیزی که می‌خواهیم انجام دهیم فراهم آوردن اطلاعاتی با بیشترین کیفیت و برگرفته از آزمایش‌های تصادفی و کنترل شده است که آزمایش پیش رو آن را فراهم خواهد کرد.»

واکسن‌هایی که از ابتدا در این آزمایش استفاده می‌شوند، فایزر/بایون‌تک و مدرنا خواهند بود اما واکسن‌های جدید دیگر نیز با تایید آن‌ها در آینده به آزمایش اضافه خواهند شد.

از زنان ۱۸ تا ۴۴ ساله از ۱۵ منطقه در سراسر انگلستان که هنگام دریافت واکسن در هفته ۱۳ تا ۳۴  حاملگی باشند برای این آزمایش دعوت خواهند شد. آن‌ها به صورت تصادفی دوز دوم یکی از واکسن‌ها را یا در فاصله‌ چهار تا شش هفته از دوز اول دریافت خواهند کرد و یا در زمانی طولانی‌تر، یعنی هشت تا ۱۲ هفته دوز دوم به آنان تزریق می‌شود.

اولین نتایج آزمایش به دنبال هرگونه آثار جانبی ناخواسته بعد از دریافت دوز اول است و تا اواخر سال جاری میلادی آماده خواهد شد ولی نتایج واکنش سیستم ایمنی بدن در اولین فصل سال آینده آماده می‌شود.

دکتر پت اوبراین، نایب رئیس کالج سلطنتی زنان و زایمان گفته است که یافته‌های این پژوهش احتمالا «برای سال‌های متمادی پیش رو» قابل اتکا خواهد بود. او گفت: «این پژوهشی مهم است. ما از ایمنی واکسن‌ها اطمینان خاطر داریم اما چیزی که اکنون دنبال می‌کنیم آن است که چگونه آن‌ها را به بهترین نحو زمان‌بندی کنیم و بهتر بفهمیم چگونه عمل می‌کنند. بهترین و کارآمدترین راه تزریق آن‌ها چیست؟»

او ادامه داد: «آیا آن‌ها در زنان حامله هم مانند دیگران خوب عمل می‌کنند؟ به یاد داشته باشید که این همه‌گیری احتمالا به یک بیماری بومی مبدل می‌شود و ادامه خواهد داشت. پس به نظرم یافته‌های این پژوهش برای ما و زنان حامله برای سال‌های متمادی پیش رو قابل اتکا خواهد بود.»

ناظم زهاوی، وزیر واکسن، گفت: «بیشتر احتمال دارد که زنان حامله در صورت ابتلا به کووید-۱۹ به بیماری وخیمی دچار شوند و می‌دانیم که واکسن برای آن‌ها ایمن است و تغییر زیادی ایجاد می‌کند؛ درواقع تاکنون هیچ زن حامله‌ای که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده، به بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ نیاز نداشته است.»

او ادامه داد: «این آزمایش مورد حمایت دولت اطلاعات بیشتری فراهم خواهد کرد که بدانیم چگونه به بهترین نحو از زنان حامله و نوزادان آن‌ها مراقبت کنیم و می‌توانیم از مدارک آن برای آگاهی‌بخشی در برنامه‌های آینده تولید و توزیع واکسن بهره بگیریم. من از هر کسی که باردار و مشمول شرایط آزمایش است، دعوت می‌کنم برای شرکت در آن ثبت‌نام کند و در این پژوهش سهیم شود که برای سالیان متمادی از جان افراد زیادی محافظت خواهد کرد.»

هفته گذشته محققان دانشگاه آکسفورد یافته‌های خود را «نگران‌کننده» توصیف کردند و گفتند از هر۱۰ زن بارداری که با علائم کووید-۱۹ در بیمارستان بستری می‌شود، یک نفر به نگهداری در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز دارد.

ماریان نایت، استاد رشته بهداشت کودکان و مادران در دانشکده بهداشت عمومی نافیلد از دانشگاه آکسفورد و از محققان ارشد این پژوهش، گفت که زنان حامله می‌توانند از ایمنی واکسن‌ها «مطمئن باشند» و بدانند که پادتن به نوزادان آن‌ها منتقل خواهد شد.

بنا بر آخرین آمار موجود بیش از ۴۶ میلیون نفر در بریتانیا یک دوز و بیش از ۳۸ میلیون نفر هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent