هتل ۱۳ طبقه برای خوک‌ها؛ راهکاری برای دور زدن آنفلوآنزای خوکی

عوارض آنفولانزای خوکی در این حیوانات شبیه به بیماری ابولا در انسان است

گوشت خوک عمده‌ترین گوشت مصرفی چینی‌ها است - RONALDO SCHEMIDT / AFP

چین در ابتکاری در زمینه ایمنی بیولوژیک، برای مصون نگه داشتن خوک‌هایش از ابتلا به بیماری آن‌ها را در «هتل‌های خوکی» ۱۳ طبقه جای می‌دهد.

در یکی از این هتل‌ها در جنوب چین که با دوربین‌های مداربسته محافظت می‌شود، بیش از ۱۰ هزار  خوک به سبک آپارتمانی جا داده شده‌اند. دسترسی به این خوک‌ها محدود است، غذایشان با دقت تهیه می‌شود و خدمات دامپزشکی در اختیارشان است.

گوشت خوک عمده‌ترین گوشت مصرفی چینی‌ها است. هدف از ایجاد این هتل‌ها مصون نگه داشتن خوک‌ها از ابتلا به ویروس‌هایی از جمله تب خوکی آفریقای جنوبی است که با از میان بردن نیمی از خوک‌های چین، دو سال  پیش از همه‌گیری، پیامدهایی ویرانگر (بر صنعت پرورش خوک در چین) داشت.

عوارض آنفلوآنزای خوکی در این حیوانات شبیه به بیماری ابولا در انسان است. در سال ۲۰۱۸ و در آخرین مورد از شیوع آن در چین، ۴۰۰ میلیون خوک در این کشور از بین رفتند که بیش از مجموع کل تولید سالیانه خوک در ایالات متحده و برزیل است.

در واکنش به این معضل، شرکت‌های پرورش خوک از جمله مویوان فودز و نیوهوپ گروپ با استفاده از روش‌های کنترل شدیدتری که برای جلوگیری از شیوع بیماری در  خوک‌ها در دیگر کشورها اعمال می‌شود، در حال ایجاد مزارع عمودی عظیمی موسوم به هتل‌های خوکی‌اند.

روپرت کلَکستون، مدیر اداره گوشت در شرکت مشاوراتی جیرا در بریتانیا، می گوید که شکاف ایمنی بیولوژیک میان چین و آمریکا و اروپا بسته می‌شود. او در توضیح گفت: «آنچه آمریکایی‌ها احتمالا در ۱۰۰ سال انجام می‌دادند، ظرف ۲۰ سال تکمیل می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال شیوع آنفلوآنزای خوکی، سیاست‌های کشاورزی جدیدی برای دور نگه داشتن خوک‌ها از مزارع و انتقال آن‌ها به مراکز بزرگ‌تر پرورشی در نظر گرفته شد. در نتیجه این اقدام‌ها، تعداد خوک‌ها به‌سرعت افزایش و بهای گوشت آن کاهش یافت؛ حتی مسئولان برای حمایت از بازار گوشت‌ها را خریدند و در مراکز ویژه دولتی انبار کردند. در واقع سال گذشته (۲۰۲۰)، ۵۷ درصد تولید گوشت خوک چین از مزارعی تامین شد که بیش از۵۰۰ خوک در سال به بازار عرضه می‌کنند. پیش از همه‌گیری آنفولانزای خوکی تنها حدود یک درصد گوشت موردنیاز بازار از پرورش‌دهندگان عمده تامین می‌شد.

با ۱۱ مورد ابتلا در سال ۲۰۲۱، خطر بروز آنفلوآنزای خوکی آفریقای جنوبی همچنان وجود دارد. در ماه ژوییه وزارت مزارع چین اعلام کرد که بروز این بیماری به ذبح بیش از دو هزار خوک انجامیده است.

انواع جدید این ویروس در خوک‌ها در حال شیوع است که به معنای آن است که واکنش به شیوع این بیماری پیچیده‌تر می‌شود. «هتل‌های خوکی» سیستمی ایجاد کرده‌اند که هدف آن اجتناب از بروز بیماری‌های واگیردار است. این سیستم استفاده از ربات برای نظارت بر بروز تب میان خوک‌ها، تهویه هوا و دستگاه‌های خودکار اطعام حیوانات و ضدعفونی محل نگهداری آن‌ها را شامل می‌شود.

برای به حداقل رساندن احتمال بروز همه‌گیری که ممکن است با توجه به تعداد زیاد خوک‌ها در این مکان‌ها به‌سرعت منتشر شود، دستورالعمل سختگیرانه‌ای اعمال می‌شود. کارکنان این مراکز باید هنگام ورود و خروج  به محل کار دوش بگیرند و لباس‌هایشان را عوض کنند و ساعت‌های مچی خود را پیش از ورود به محل درآورند.

برخی از این مزارع عظیم به منظور محدود کردن موارد تماس کارکنانشان با دنیای خارج برای آن‌ها خوابگاه هم ایجاد کرده‌اند.

آقای کلکسون گفت که چین از بسیاری از محدودیت‌هایی که ایجاد این گونه مزارع عظیم در دیگر نقاط جهان با آن رو‌به‌رو است، اجتناب کرده است.»

او افزود: «در اروپا و آمریکا در مورد مساحت مزارع پرورش خوک محدودیت‌هایی وجود دارد زیرا مردم با آن مخالف‌اند و نمی‌خواهند کنار چنین مراکزی زندگی کنند.

او افزود: «به نظر نمی‌رسد این در مورد چین صدق کند. اگر تصمیم بر ایجاد به یک مزرعه خوک باشد، جای آن هم فراهم می‌شود.»

گزارش تکمیلی از بلومبرگ

© The Independent