واردات ۱.۱ میلیون دُز واکسن چینی

ایران از معدود کشورهایی است که از زمان آغاز همه‌گیری کرونا در جهان، همواره با وضعیت بحرانی مواجه بوده است

محموله جدید واکسن چینی وارد ایران شد - عکس از ایرنا

دستیار وزیر امور خارجه در حساب توییتری خود اعلام کرد که بر اساس برنامه قبلی، ۱.۱ میلیون دُز واکسن چینی وارد کشور شده است. بر این اساس حدود ۱۱ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است.

او در این باره نوشت: «امروز بر اساس برنامه، ۱.۱ میلیون دُز از بسته ۲ واکسن چینی وارد شد. اخبار ورود واکسن را به دلیل نگرانی مردم از کمبود واکسن توییت می‌کردم. از یک ماه پیش که نوشتم مسیر واردات هموار شده، حدود ۱۱ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است. لذا سن واکسیناسیون مرتب در حال کاهش است.»

وزیر بهداشت پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که مشکل واردات واکسن به کشور حل شده، اما تاکنون هیچ‌یک از وعده‌های او درباره تولید انبوه واکسن داخلی و واردات واکسن محقق نشده است. علاوه بر وعده‌ها آنچه سردرگمی و اعتراض مردم را نسبت به وضعیت موجود افزایش داده، تناقض‌گویی‌های مسئولان است. آنها مدام گفته‌های یکدیگر را نقض و تکذیب می‌کنند؛ نمونه‌اش ماجراهای دو واکسن برکت و پاستور است که هر دو مجوز استفاده اضطراری دریافت کردند و قرار بود تا تیرماه به تولید انبوه برسند، اما نه تنها به این مرحله نرسیدند بلکه تولید و توزیع آنها هم با حاشیه‌های فراوان همراه بود.

تأخیر در واردات واکسن به بهانه تولید داخلی باعث شده تا هزاران نفر طی این مدت جان خود را از دست بدهند و با این حال مسئولان جمهوری اسلامی حاضر به پذیرش مسئولیت این موضوع نیستند.

وزیر بهداشت پیش‌تر اعلام کرده بود که تا پایان پاییز سال ۱۴۰۰ همه جمعیت هدف ایران واکسینه خواهند شد. او همچنین مدعی شده بود که ایران با تولید دو واکسن برکت و پاستور به زودی یکی از صادرکنندگان واکسن در جهان خواهد شد، اما حالا سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که خط تولید واکسن برکت دچار مشکل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر واردات واکسن از طریق بخش خصوصی نیز با موانع بسیاری مواجه بود که نهایتاً هفته پیش بر طرف شد.

به گزارش ایسنا، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، ششم مرداد اعلام کرد: «سرانجام نخستین واکسن‌های خریداری شده از سوی بخش خصوصی به کشور وارد شد. این محموله شامل حدوداً ۳۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا است و نخستین محموله از یک خرید گسترده‌تر به شمار می‌رود.»

ایران از معدود کشورهایی است که از زمان همه‌گیری بحران کرونا در سراسر جهان تاکنون، همواره جزو کشورهایی بوده است که وضعیت مبارزه با کرونا در آن بحرانی بوده است. با این حال پس از ممنوعیت واردات واکسن از کشورهای غربی توسط رهبر جمهوری اسلامی، ایران نیز نتوانست هم پای کشورهای همسایه خود واکسیناسیون را انجام دهد. موضوعی که بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تا به حال منجر به مرگ بیش از ۹۰ هزار نفر شده است. آماری که بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند بیش از عدد اعلامی است.

وزارت بهداشت اعلام کرده که نزدیک به ۱۰ میلیون نفر نخستین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند و حدود دو میلیون و هفتصد هزار نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.