هلال‌احمر واردات واکسن کرونا را منوط به درخواست وزارت بهداشت دانست

پیش‌تر رئیس بانک مرکزی از ارسال پیش‌پرداخت خرید واکسن کرونا خبر داده بود

سخنگوی هلال احمر در مورد واردات واکسن کرونا گفت هر زمان که سازمان غذا و دارو به ما اعلام کند، آن را انجام می‌دهیم - عکس از ایرنا

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر در زمینه واردات واکسن کرونا گفت که به‌طورکلی جمعیت هلال‌احمر در حوزه داروها و واکسن‌ها، معین وزارت بهداشت است و اگر قرار به اقدامی در این حوزه باشد، به درخواست وزارت بهداشت این اقدام را انجام می‌دهیم. اما اگر وزارت بهداشت از ما درخواست کند، آن را بررسی کرده و اقدام می‌کنیم.

محمدحسن قوسیان مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت که ما به طور طبیعی در بحث واردات دارو اقدام مستقلی انجام نمی‌دهیم و این موضوع با تصمیم سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد. هر زمان که این سازمان به ما اعلام کند، آن را انجام می‌دهیم. به‌عنوان‌مثال در حوزه واردات داروهای تک‌نسخه‌ای هلال‌احمر هم می‌تواند کمک کند و ظرفیتش را دارد، اما باید به درخواست وزارت بهداشت باشد و مجوز سازمان غذا و دارو را هم داشته باشد.

در همین رابطه روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا، ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص‌یافته است. عبدالناصر همتی افزود که با همکاری وزارت بهداشت و درمان موفق شدیم منابع مالی موردنیاز برای واردات ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن کرونا را به‌حساب کارگزار سازمان بهداشت جهانی حواله کنیم.

وی دررابطه‌با نحوه ارسال این پول گفت: «با اخذ مجوز سازمان بهداشت جهانی از اوفک، توانستیم این منابع مالی را از طریق کشور کره جنوبی حواله کنیم.»

بااین‌حال او تأکید کرد که تلاش برای تولید واکسن در داخل است و اولویت اول در بانک مرکزی، تأمین منابع مالی برای خرید دستگاه‌ها موردنیاز برای تولید واکسن کرونا در داخل است و هم‌زمان با این اقدام خرید واکسن موردنیاز از شرکت‌های خارجی پیگیری می‌کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اغلب کاربران ایرانی که در طوفانی توییتری که از روز یکشنبه آغاز شده، منتقد سیاست‌های بهداشتی جمهوری اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا هستند. آن‌ها این سؤال را مطرح کردند که چرا علی‌رغم تلفات سنگین جانی، قربانی شدن ده‌ها هزار جان عزیز و فشار بسیار زیاد کار روی کادر درمان، ایران تاکنون برای خرید واکسن اقدام نکرده است؟

«مهدی حاجتی» عضو سابق شورای شهر شیراز، این سؤال را مطرح کرد: «اگر ایران با شرکت‌های موردتأیید سازمان جهانی بهداشت قرارداد بسته است اعلام کند که: تاریخ تحویل واکسن چه زمانی است؟ و اگر نبسته‌اید بفرمایید چرا نبسته‌اید؟ برابر این‌همه قدرت، توقع کمی مسئولیت زیاده نیست.»

ژیلا بنی‌یعقوب روزنامه‌نگار ساکن ایران با اشاره به مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به کرونا در میان کادر درمان نوشت: «۵۰۰ نفر از کادر درمان به دلیل کرونا جان باخته‌اند، خودتان می‌گویید آمار واقعی جان‌باختگان کرونا بیشتر از این است که در آمار رسمی اعلام می‌کنید. دقیقاً چند نفر دیگر باید بمیرند تا واکسن بخرید.»

اما جالب توجه‌ترین واکنش از سوی مقامات به مطالبه عمومی خرید واکسن شاید واکنش «کیانوش جهان‌پور»، سخنگوی سازمان غذا و دارو باشد. او روز سه‌شنبه با انتشار یک توییت نسبت به هشتگ «واکسن بخرید» واکنش نشان داد و نوشت: «در ادامه پروژه تحریم دارو، تحریم وام IMF، تحریم ماسک، تحریم تجهیزات حفاظتی، تحریم کیت تشخیصی PCR، تحریم رپید تست کرونا؛ این بار رمز عملیات فریب و عنوان مستعار پیوست رسانه‌ای تحریم: واکسن بخرید. خیلی ممنون! خوب شد گفتید!»