جهانگیری: اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش‌هایمان و آنها را منفجر می‌کرد

آخرین رویداد بین‌المللی در دوران ریاست‌جمهوری روحانی، افزایش تنش با اسرائیل است

تسنیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی، صبح روز دوشنبه ۱۲ مرداد روایتی جدید از حملات متقابل ایران و اسرائیل به کشتی‌های یکدیگر به دست داد.

جهانگیری گفت که اسرائیل با نفوذ در نفتکش‌های ایرانی، آن‌ها را منفجر می‌کرده است: «به ۱۲ نفت کش ما آسیب زده و منفجر کردند. اسرائیل آدم می‌فرستاد داخل نفتکش ما و آن را منفجر می‌کرد.»

این تازه‌ترین واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی به موضع‌گیری شدید آمریکا، بریتانیا و اسرائیل به حمله‌ای است که روز جمعه به یک نفتکش اسرائیلی در دریای عمان صورت گرفت.

بریتانیا که یک شهروندش در این حمله کشته شده است اعلام کرده که شواهد به حد کافی وجود دارد و ایران با دو پهپاد انتحاری این حمله را صورت داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است که با شرکای بین‌المللی و کشورهای منطقه درباره نحوه واکنش به این اقدام ایران مشورت خواهد کرد و پاسخ به حمله در آینده روی خواهد داد.

اما سخنرانی جهانگیری در جلسه وداع دولت دوازدهم، سرشار از گلایه از افراد و گروه‌هایی در داخل ایران بود که به صراحت از آن‌ها نام نبرد.

او گفت که دولت روحانی مظلوم بوده و «هیچ کس از ما نپرسید که چگونه نفت فروختید؟ ترامپ ایستاد و نگذاشت یک بشکه نفت فروخته شود و هیچ کس نگفت پول نفت چگونه جابه‌جا می‌شد.»

جهانگیری گفت که پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، ایران تنها متکی به ارز ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی، فولاد و مس بود. او مدعی شد که در سه سال گذشته «هیچ کارخانه‌ای به دلیل نرسیدن مواد اولیه، تعطیل نشد، اما کسی نپرسید پتروشیمی چگونه فروش رفت.»