بریتانیا: حمله به نفتکش «به احتمال زیاد» کار ایران بوده است

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه مستقیما ایران را متهم کرد

نفتکش تحت اجاره یک شرکت اسرائیلی که روز جمعه، ۸ مرداد،‌ مورد حمله پهپادی قرار گرفت- Johan Victor/Handout via REUTERS

بریتانیا روز یکشنبه گفت اعتقاد دارد که ایران مسئول حمله به یک نفتکش تحت اجاره یک شرکت اسرائیلی در دریای عمان بوده است.

در آن حادثه که روز جمعه رخ داد، یک ملوان بریتانیایی و یک ملوان رومانیایی کشته ‌شدند.

بریتانیا گفت با متحدان خود در حال بررسی «واکنشی هماهنگ» است.

به گزارش رویترز، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، روز یکشنبه گفت: «بریتانیا حمله غیرقانونی و رذیلانه به یک کشتی بازرگانی در نزدیکی ساحل عمان را که در آن یک شهروند بریتانیا و یک شهروند رومانی کشته شدند، محکوم می‌کند.»

او افزود: «ما اعتقاد داریم که این حمله عمدی و هدفمند بوده است، و نقض آشکار قوانین بین‌المللی از سوی ایران.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای راب، ارزیابی‌های بریتانیا نشان داده است که «بسیار محتمل» است که ایران با استفاده از یک یا دو پهپاد به آن کشتی ژاپنی که در اجاره یک شرکت اسرائیلی بود، حمله کرده باشد.

«بریتانیا در حال رایزنی با شرکای بین‌المللی خود برای نشان دادن واکنشی هماهنگ به این حمله ناپذیرفتنی است.»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه مستقیما ایران را متهم کرد که مسئول حمله پهپادی روز پنجشنبه به یک تانکر نفت‌کش در نزدیکی ساحل عمان است که در جریان آن دو نفر کشته شدند. آقای بنت تلویحا ایران را تهدید به تلافی کرد و حمله به آن کشتی را «بزدلانه» خواند.

آقای بنت گفت: «من با قطعیت تمام می‌گویم که حمله علیه این کشتی را ایران انجام داده است. اطلاعات موجود این را تایید می‌کند و ما از جامعه بین‌المللی انتظار داریم به روشنی به حکومت ایران نشان دهد که خطای بزرگی مرتکب شده‌ است.»

جمهوری اسلامی ایران همچنان منکر دست داشتن در آن حمله است. با این حال، برخی رسانه‌های تحت کنترل آن مانند تلویزیون عرب‌زبان «العالم»، در همان ساعات اولیه به‌گونه‌ای آن واقعه را گزارش دادند که تلویحی، دست داشتن تهران را تایید می‌کرد. این شبکه به نقل از منابعی بدون ذکر نام آنان، گفته بود که آن حمله، در تلافی حمله‌ای نامشخص از اسرائیل به سوی فرودگاهی در سوریه بوده است. اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در روزهای پس از آن حادثه بارها دست داشتن ایران را انکار کرده است.