سلما بلیر از تجربه خود از یک حمله ام‌اس می‌گوید

این بیماری، سراسر زندگی با فرد می ماند و می تواند بروز معلولیت‌هایی جدی شود


Rich Fury / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

سلما بلیر احساس تجربه کردن یک حمله ام‌اس (MS) [تصلب بافت چندگانه] را توضیح داد.

ستاره فیلم «مقاصد بی‌رحمانه» (Cruel Intentions) طی ویدئویی که بعدازظهر سه‌شنبه در اینستاگرام خود منتشر کرد گفت که چطور او برای بازی در سریالی جدید به صحنه فیلم‌برداری در کانادا دعوت شده بود ولی سلامت‌اش رو به وخامت گذاشت.

بلیر در این ویدئو گفت: «نمی‌توانستم درست قدم بردارم. اول قدرت استفاده از دست راست و بعد دست چپ خود را از دست دادم، نمی‌توانستم حتی درست حرف بزنم و برای لباس پوشیدن هم مشکل داشتم».

آن وقت بود که خانم بازیگر فهمید دچار یک «حمله تمام‌عیار ام‌اس» شده است. در توضیح ویدئو، این بازیگر ۴۷ ساله نوشته است که به‌رغم چالش مداوم با حمله‌های ام‌اس، به شدت برای همه آن چیزی که در زندگی دارد قدردان است: «من تصمیم گرفتم که داستانم را به اشتراک گذارم. من به ام‌اس مبتلا هستم. همواره با حمله‌های ام‌اس دست و پنجه نرم‌ می‌کنم. من به شدت درگیر این بیماری هستم ولی همواره به جلو گام برمی‌دارم. امیدوارم که داستان من سایر مبتلایان ام‌اس را نیز الهام بخشد که به کاری مشابه دست بزنند».

در این ویدئو که برای کمک به افراد مبتلا به ام‌اس هنگام حمله این بیماری تهیه شده است، بلر توضیح می‌دهد که اصلا معنای این بیماری چیست و این که همچنین می‌توان از آن به عنوان «وخامت حال، شعله‌ور شدن، یا تشدید بیماری» یاد شود.

او افزود: «حملات ام‌اس وقتی اتفاق می‌افتد که علائم سابق بیماری یک دفعه بدتر شده یا علائمی جدید ظاهر می‌شوند. حملات ام‌اس غیرقابل پیش‌بینی است و می‌تواند تاثیر شدیدی بر زندگی فرد داشته باشد».

پس از انتشار ویدئو، بسیاری از دوستان و هواداران این بازیگر با نظرات خویش در پای آن از وی حمایت و ستایش کردند. عده‌ای برای بازیگر آرزی بهبودی سریع و شفای عاجل کردند و سایرین از او به خاطر به اشتراک گذاری مصاف خود با این بیماری عصبی تشکر کردند.

شخصی نوشت: «ممنون که به بازگویی داستان خود برای جهانیان ادامه می‌دهید. داستان شما به مایی که به ام‌اس مبتلاییم شجاعت و قدرت درک این را می‌دهد که ما هم می‌توانیم از پس آن برآییم فارغ از این که در چه روزهای تاریک و سیاهی به سر می‌بریم.» شخص دیگری نوشت: «شما کار بزرگی برای افراد بی‌شماری می‌کنید».

کیت بکینسیل، دیگر بازیگر هالیودد نیز نوشت: «عشق بی‌انتهای من به تو».

طبق سازمان خیریه بریتانیایی ام‌اس تراست (MS Trust)، یک حمله ام‌اس یا تشدید حالت این بیماری «بخش متناوبی (هر چند ساعت یا هر چند روز) از این بیماری است که شامل بدتر شدن علائم کنونی بیماری یا پیدا شدن علائم جدید است». مردم نام‌های متعددی برای این تشدید حالت بیماری دارند، از جمله حمله، شعله‌ور شدن، حادثه، عود کردن یا تشدید.

این ویدئو آخرین پست خانم بلیر در اینستاگرام است که مملو از عکس‌های احساسی وی از زمان ابتلا به بیماری در اکتبر ۲۰۱۸ تا کنون می باشد. ماه گذشته، این بازیگر پایان یک دوره از مداوای بیماری ام‌اس را با یک عکس از سر تازه تراشیده‌اش جشن گرفت. در این عکس او لبخند به لب آماده ترک اتاق خویش در بیمارستان تکیه زده بر یک دوچرخه کمکی نشان داده می‌شود.

بلر در توضیح این عکس نوشته: «امروز روزی تاریخی است. دارم از بیمارستان و کمک و مراقبت یک تیم بی‌نظیر از پرستاران، مددکاران و دکتران استثنایی که به اندازه خودم به مداوای من باور داشتند، مرخص می‌شوم. این دوره سراسر پیشرفت بود و ادامه هم خواهد داشت. سیستم امنیتی بدن من حداقل برای سه ماه آینده آسیب‌پذیر است. پس لطفا از بوسیدن خودداری کنید. من انتظار داشتم هر مساله‌ای که اینجا ممکن است اتفاق افتد به عنوان حریم خصوصی من حفظ شود که همین‌طور هم بود و دوره‌ای به شدت عالی در اینجا داشتم».

نظام ملی سلامت اظهار می‌دارد ام‌اس یک بیماری است که می‌تواند مغز و نخاع انسان را تحت تاثیر قرار داده و علائمی نظیر مشکل در بینایی، کنترل دست و پا، حواس پنج‌گانه یا تعادل، بخشی از علائم آن است.

این بیماری، وضعیتی است که سراسر زندگی با فرد خواهد ماند و در بعضی موارد می‌تواند باعث بروز معلولیت‌هایی جدی شود. این بیماری معمولا بیشتر در افراد در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی تشخیص داده می‌شود.

© The Independent