نخستین محموله واکسن بخش خصوصی وارد ایران شد

وزارت بهداشت اعلام کرده است که بیش از ٩ میلیون نفر نخستین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند

نخستین محموله واکسن بخش خصوصی وارد ایران شد - عکس از ایلنا

گمرک ایران اعلام کرد که چهارشنبه شب، حدود ۳۲۰ هزار واکسن به وسیله بخش خصوصی وارد کشور شده است. این واکسن‌ها که در شرکت فارم-آر (Pharm-R) روسیه با نام تجاری آر-کووی (R-Covi) تولید شده‌‌اند، توسط شرکت کوبل دارو و پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو وارد شده است.

به گزارش ایسنا، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، با تایید این خبر گفت: «سرانجام نخستین واکسن‌های خریداری شده از سوی بخش خصوصی به کشور وارد شد. این محموله شامل حدوداً ۳۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا است و نخستین محموله از یک خرید گسترده‌تر به شمار می‌رود.»

ناصر ریاحی افزود قرار است هفته آینده نیز حدوداً ۳۸۰ هزار دز واکسن و تا آخر مرداد حدود یک میلیون دز واکسن به کشور وارد شود. بر این اساس واکسن‌های وارداتی بخش خصوصی، در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت تا در فرآیند واکسیناسیون کشوری از آن بهره بگیرد.

گفته می‌شود، تزریق هر دو دوز واکسن آسترازنکا می‌تواند به میزان ۸۹ درصد از ابتلا به کووید-۱۹ ، پیشگیری کند. همچنین بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط آسترازنکا  (۱۵ ژوئن ۲۰۲۱) این واکسن در برابر نوع دلتا نیز با ۹۲ درصد  پیشگیری از بیمارستانی شدن عملکرد قابل توجهی را نشان داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسئله ورود شرکت‌های خصوصی به حوزه واردات واکسن که در روزهای گذشته به جدال کلامی مقام‌هایی از جمله وزیر بهداشت و رئیس‌جمهوری از پشت تریبون‌ها تبدیل شده بود، بالاخره با صدور مجوز برای چند شرکت منتهی شد.

پیش‌تر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، خواستار همکاری شرکت‌های خصوصی با دولت برای واردات واکسن خارجی شده بود؛ اما یک روز پس از آن، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در یک سخنرانی با ورود بخش خصوصی، به‌ویژه شرکت‌‌هایی با حوزه کاری غیرمرتبط، به امر واردات واکسن کرونا مخالفت کرد. پس از آن، روحانی در ۲۸ فروردین‌ماه، اعلام کرد که «بخش خصوصی می‌تواند با ارز نیمایی نسبت به واردات واکسن کرونا البته با مجوز و تایید وزارت بهداشت اقدام کند.»

ایران از معدود کشورهایی است که از زمان همه‌گیری بحران کرونا در سراسر جهان تاکنون، همواره جزو کشورهایی بوده است که وضعیت مبارزه با کرونا در آن بحرانی بوده است. با این حال پس از ممنوعیت واردات واکسن از کشورهای غربی توسط رهبر جمهوری اسلامی، ایران نیز نتوانست هم پای کشورهای همسایه خود واکسیناسیون را انجام دهد. موضوعی که بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت تا به حال منجر به مرگ بیش از ۹۰ هزار نفر شده است. آماری که بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت معتقدند بیش از عدد اعلامی است.

وزارت بهداشت اعلام کرده که بیش از ۹ میلیون نفر نخستین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند و نزدیک به دو میلیون و هفتصد هزار نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۹۲ نفر جان خود را بر اثر کرونا از دست داده‌اند.