صدور مجوز واردات واکسن کرونا برای سه شرکت خصوصی

تاکنون نزدیک دو میلیون دوز واکسن کرونا وارد ایران و حدود ۵۰۰هزار دوز از آن به شهروندان تزریق شده است

در حال حاضر واکسیناسیون در ایران تنها از طریق مراکز بهداشت و درمان وزارت بهداشت و به‌صورت رایگان انجام می‌شود- تصویر از وب‌سایت سازمان تأمین اجتماعی

حیدر محمدی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران، از صدور مجوز واردات واکسن کرونا برای سه شرکت بخش خصوصی خبر داد.

مسأله ورود شرکت‌های خصوصی به حوزه واردات واکسن که در روزهای گذشته به موضو ع جدال کلامی مقام‌هایی ازجمله وزیر بهداشت و رئیس جمهوری از پشت تریبون‌ها تبدیل شده بود، بالاخره با صدور مجوز برای چند شرکت منتهی شد. 

محمدی روز دوشنبه، ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۰، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرد که شرکت‌های زیادی برای واردات واکسن اعلام آمادگی کرده‌اند و «تاکنون سه شرکت از بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا را از سازمان غذا و دارو دریافت کردند و قرار شده واکسن را وارد کنند».

او شرط‌‌های وزارت بهداشت برای صدور مجوز واردات برای شرکت درخواست‌کننده را از این قرار عنوان کرد:

۱) باید یک شرکت دارویی مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد.

۲) از سمت شرکت خارجی تولیدکننده یا عمده‌فروش بین‌المللی واکسن یک «نامه نمایندگی» یا «معرفی‌نامه» مورد تأیید اتاق بازرگانی کشور مبدأ و سفارت ایران در آن کشور را داشته باشد.

پیش‌تر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، خواستار همکاری شرکت‌های خصوصی با دولت برای واردات واکسن خارجی شده بود؛ اما یک روز پس از آن، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، در یک سخنرانی با ورود بخش خصوصی، به‌ویژه شرکت‌‌های با حوزه کاری غیرمرتبط، به امر واردات واکسن کرونا مخالفت کرد. پس از آن، روحانی در ۲۸ فروردین‌ماه، اعلام کرد که «بخش خصوصی می تواند با ارز نیمایی نسبت به واردات واکسن کرونا البته با مجوز و تایید وزارت بهداشت اقدام کند».  

«واکسیناسیون در حال حاضر رایگان است» 

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران همچنین اعلام کرد که «در حال حاضر» واکسیناسیون تنها از طریق مراکز بهداشت و درمان وزارت بهداشت و به‌صورت «رایگان» انجام می‌شود. به گفته او اگر قرار باشد واکسن به‌صورت دیگری عرضه شود، «به‌طور رسمی» اعلام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حیدر محمدی پش‌تر در یک گفت‌وگوی رادیویی گفته بود که احتمالا واکسن برای شهروندان بدون اولویت «۳۰۰ هزار تومان» هزینه خواهد داشت. 

اما کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اعلام کرد که «هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود، توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید-۱۹ به‌صورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد».

تعداد واکسن‌های کرونای تزریق‌شده تاکنون: حدود ۵۰۰هزار دوز

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد که تاکنون حدود ۵۰۰هزار دوز واکسن کرونا در ایران تزریق شده است.

تاکنون یک‌میلیون و ۹۹۵هزار دوز واکسن کرونا، شامل ۵۲۰هزار دوز اسپوتنیک‌وی روسیه، ۶۵۰هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین، ۷۰۰هزار دوز واکسن آسترازنکا از کره جنوبی و ۱۲۵ هزار دوز واکسن شرکت بهارات بیوتک هند (کووکسین) وارد ایران شده است.

حیدر محمدی در زمینه مشکلات مربوط به واردات واکسن نیز گفت: «به‌طور کلی کووکس قرار بود ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن به ما بدهد، اما فعلا فقط ۷۰۰هزار دوز به ما داده‌اند، یا مثلا بهارات هند قرار بود طبق قرارداد به ما ۲.۵ میلیون دوز واکسن بدهند، اما فقط ۱۲۵ هزار دوز دادند. در عین حال، روسیه برای واکسن اسپوتنیک از قرارداد ۱۰میلیونی، دو میلیون دوزش را نهایی کرد که از آن هم فعلا ۵۲۰ هزار دوز به ما داده‌اند.»