وام بانکی؛ آخرین راه پرداخت هزینه‌های درمانی

مردم به دلیل کیفیت پایین درمان در بیمارستان‌های دولتی و از ترس جان خود، به بیمارستان‌های خصوصی مراجعه می‌کنند

یکی از مشکلات شهروندان ایرانی در دوران کرونا، مشکلات معیشتی بوده که بر سلامت مردم این کشور تأثیر بسیاری داشته است - عکس از اقتصاد آنلاین

کیفیت پایین خدمات درمانی در مراکز دولتی، افزایش هزینه‌های دارو در کنار سرباز زدن بیمه‌ها از پوشش همه بیماری‌ها باعث شده تا بسیاری از مردم ناچار شوند تا از خدمات درمانی خصوصی استفاده کنند. در این شرایط، به دلیل هزینه‌های سرسام‌آور درمان، ناچار به دریافت وام بانکی هستند.

در حالی که گفته می‌شود هزینه درمان و تشخیص در بیمارستان‌های دولتی کمتر از بخش خصوصی است ولی سمیه روزنامه‌نگار از تهران به ما می‌گوید: «مردم به بیمارستان‌های دولتی اعتماد ندارند برای همین از ترس جان خود برای انجام تست یا بستری شدن به بیمارستان‌های خصوصی و مراکز درمانی خصوصی به‌جای دولتی مراجعه می‌کنند.»

در چنین شرایطی، برخی بانک‌ها به این منظور وامی برای درمان در نظر گرفته‌اند تا افرادی که توان پرداخت هزینه‌های درمانی را ندارند، از طریق آن هزینه‌های خود را پرداخت کنند.  

برای مثال از بانک سینا می‌توان با ارائه دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه برای بستری و جراحی بیماران، هزینه‌های جانبی خرید دارو، فیزیوتراپی و سایر موارد را دریافت کرد. سقف وام چهار درصدی درمان این بانک نیز ۳۰ میلیون تومان با مدت بازپرداخت ۳۶ ماهه است.

با این حال برای همه افرادی که کارشان به دریافت وام و بانک کشیده شده واضح است که دریافت چنین وامی نیازمند گذر از هفت‌خان رستم است.

در همین زمینه، محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌های خصوصی، درباره علت رفتار سخت‌گیرانه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به تجارت نیوز گفته است: وام‌‌های قرض‌الحسنه باید از محل سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه مردم باشد. اکنون هم سپرده‌گذاری قرض‌الحسنه کاهش‌یافته و منابع کم شده است. البته مجلس دو سال پیش تصویب کرده که مقداری هم از محل حساب‌های جاری قرض‌‌الحسنه مردم پرداخت شود که البته این خلاف قوانین بانکی است و فقط چون مجلس آن را تصویب کرده، اجرا می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۱۴۰۰، تعرفه‌های پزشکی ۲۸.۵ درصد افزایش یافت. به گفته دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، پیشنهاد سازمان نظام پزشکی کشور برای افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی به صورت کلی در سال ۱۴۰۰، حداقل ۵۵ درصد بوده است. محسن مصلحی، دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، به صداوسیمای دولتی ایران گفته است که این میزان افزایش، بر اساس شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر، یکی از مشکلات شهروندان ایرانی در دوران کرونا، مشکلات معیشتی بوده که بر سلامت مردم این کشور تأثیر بسیاری داشته است. بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، گرانی و تورم در کشور، حتی از مراجعه به پزشک و بیمارستان برای درمان خودداری کردند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران، دلیل جان باختن برخی افراد از کرونا، به همین دلیل اتفاق افتاده است زیرا حتی هزینه انجام تست کووید -۱۹ هم با جیب بخشی از مردم کم‌درآمد همخوانی نداشت و بسیاری حتی با دیدن نشانه‌های بیماری، برای آزمایش اقدام نمی‌کردند.

جمله کلیشه‌ای «بیماری غیر از درد هزینه هم دارد» این روزها بیشتر از همیشه برای گروه زیادی از مردم در ایران ملموس‌تر از همیشه شده است. شنیده می‌شود برخی به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه‌های درمان خود با ایزوله شدن در خانه به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.