تعرفه‌های پزشکی هم در سال ۱۴۰۰ گران شد

با افزایش تعرفه‌های پزشکی در ماه‌های پیش رو احتمال می‌رود که بخش بزرگی از شهروندان ایرانی از دریافت خدمات درمانی باز بمانند

با افزایش تعرفه‌های پزشکی در ماه‌های پیش رو احتمال می‌رود که بخش بزرگی از شهروندان ایرانی از استفاده از خدمات درمانی باز بمانند- عکس از خبرگزاری تسنیم

در سال ۱۴۰۰، تعرفه‌های پزشکی ۲۸.۵ درصد افزایش یافت. به گفته دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، پیشنهاد سازمان نظام پزشکی کشور برای افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی پزشکی به صورت کلی در سال ۱۴۰۰، حداقل ۵۵ درصد بوده است. محسن مصلحی، دبیر شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور، به صداوسیمای دولتی ایران گفته است که این میزان افزایش، بر اساس شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه در نظر گرفته شده است.

به گفته محسن مصلحی، شورای عالی بیمه سلامت ۲۸.۵ درصد افزایش تعرفه را تصویب کرد که این افزایش تعرفه، به تصویب هیئت دولت هم رسیده است.

رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی، در دی‌ماه گذشته از پیشنهاد‌های این سازمان مبنی بر افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال ۱۴۰۰ خبر داده بود. محمدرضا ظفرقندی، دوم دی‌ماه ۹۹ به خبرگزاری ایسنا گفت: «به دلیل افزایش شدید تورم و در جهت ارتقا کیفیت خدمات و جبران افزایش هزینه تهیه لوازم بیمارستانی، تعرفه‌ها باید از دو ماه گذشته یعنی آبان اصلاح می‌شد و اجزای فنی و هتلینگ افزایش می‌یافت که متاسفانه با وجود پذیرفته شدن استدلال‌های سازمان نظام پزشکی در شورای عالی بیمه، به این بهانه که ما منابع نداریم، این اتفاق رخ نداد.»      

۱۸ اسفند نیز، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به رشد ۵۴ درصدی اعتبارات این سازمان، از پیشنهاد افزایش ۳۰ درصدی تعرفه پزشکی در سال آینده خبر داد. محمدمهدی ناصحی، با اشاره به هزینه‌های انجام شده برای بیماران مبتلا به کرونا در یک سال گذشته، گفت: «حدود دو هزار میلیارد تومان در بخش کرونا هزینه کرده‌ایم.» او همچنین اضافه کرد که میزان هزینه‌کرد برای هر پرونده، چهار و نیم میلیون تومان برآورد شده است.

به گفته مدیر سازمان بیمه سلامت ایران، این بیمه ۹ قلم داروی مرتبط با کرونا را زیر پوشش دارد؛ از جمله «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» که گران‌قیمت هستند، تحت پوشش بیمه قرار دارند و هزینه‌های آن‌ها پرداخت شده است. او همچنین اضافه کرد که با توجه به ادامه شیوع کرونا و شرایط نامناسب بیماری، پیش‌بینی می‌شود نیاز به ادامه حمایت‌ها، حداقل تا شش ماه نخست سال آینده، وجود داشته باشد.

با طولانی شدن همه‌گیری کرونا در ایران، دولت جمهوری اسلامی توان پرداخت برخی هزینه‌ها از جمله هزینه سنگین درمان بیماران مبتلا به کرونا را ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران بیش از یک سال است که شیوع بیماری کرونا را در کشور به طور رسمی اعلام کرده و آمار مبتلایان و جان‌باختگان کووید-۱۹هم به نسبت جمعیت، بسیار بالا است. ایران تاکنون سه موج شیوع کرونا را پشت سر گذاشته است و مقام‌های بهداشتی کشور به تازگی از شیوع موج چهارم کرونا در کشور خبر داده‌ و دلیل آن را مسافرت‌های نوروز ۱۴۰۰ بیان کرده‌اند.

ایران در زمره کشورهایی است که در پی مخالفت با اعلام قرنطینه در این کشور، تنها به محدودیت‌های دوره‌ای برای پیشگیری از هجوم بیماری کرونا بسنده کرد که چندان هم موفق نبود.

یکی از مشکلات شهروندان ایرانی در دوران کرونا، تحریم‌های آمریکا و مشکلات معیشتی بوده است که بر سلامت مردم این کشور تاثیر بسیاری داشته است. بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، گرانی و تورم در کشور، حتی از مراجعه به پزشک و بیمارستان‌ برای درمان خودداری کردند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های داخلی ایران، دلیل جان باختن برخی افراد از کرونا، به همین دلیل اتفاق افتاده است زیرا حتی هزینه انجام تست کووید-۱۹ هم با جیب بخشی از مردم کم‌درامد همخوانی نداشت و بسیاری حتی با دیدن نشانه‌های بیماری، برای آزمایش اقدام نمی‌کردند.

روزنامه دولتی ایران در روزهای پایانی اسفند با تأیید همین ادعا، گزارشی از رواج یافتن «نسخه‌های واتس‌آپی» منتشر کرد. به این معنا که بخشی از مردم و به ویژه سالمندان و مستمری‌بگیران، به دلیل ناتوانی در پرداخت هزینه پزشک، از مراجعه به دکتر خود حتی برای تجدید نسخه خودداری می‌کنند و با نسخه‌های قدیمی خود به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و درخواست دارو دارند. این گزارش تشریح می‌کند که چگونه گروهی از شهروندان ایرانی با نسخه‌های دریافتی از همسایه و فامیل در گوشی تلفن همراه خود از طریق  واتس‌آپ، به داروخانه مراجعه می‌کنند و دارو می‌خواهند. این افراد غالبا می‌گویند قادر به پرداخت هزینه‌های بالای مراجعه به پزشک متخصص نیستند.

با افزایش تعرفه‌های پزشکی در ماه‌های پیش رو احتمال می‌رود که بخش بزرگی از شهروندان ایرانی از استفاده از خدمات درمانی باز بمانند.

در روزهای گذشته افزایش قیمت آب و برق در ایران نیز به شهروندان ایرانی اعلام شد.