کرونا جز درد هزینه هم دارد

کرونا همچنان در ایران رکورد می‌زند؛ بیش از ۴۰۰ مرگ در روز و حدود ۹ هزار مبتلای جدید

۲۷ استان ایران در شرایط قرمز ابتلا به کرونا قرار دارند- عکس از ایرنا

همچنان که کرونا در ایران روزانه بیش از ۴۰۰ نفر قربانی می‌گیرد و روزانه نزدیک به ۹ هزار نفر مبتلای جدید به کووید-۱۹ در ایران تشخیص داده می‌شود، مردم از هزینه‌های بالای درمان در ایران گلایه دارند.

بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی در کشور با اشاره به هزینه‌های بالای درمان کرونا، آن را عاملی برای مراجعه نکردن گروه زیادی از بیماران به بیمارستان‌های کشور عنوان می‌کنند.

آزاده مختاری روزنامه‌نگار و دبیر گروه اجتماعی خبرگزاری رکنا در ایران در توییتی به تازگی نوشت: «دریافت ودیعه‌های نجومی از بیماران کرونای بدحال و مستاصل در بیمارستان‌های خصوصی! در کمبود تخت در بخش دولتی در این روزهای کرونا، کاش کمی همراهی با اوضاع مردم داشتید تا از گرانی هزینه‌های درمان نمیرند و کاش دولت هم به بیمارستان‌های خصوصی سوبسید می‌داد.»

کاربر دیگری به نام وایپر در توییتی نوشت: «درمان کرونا در ایران هزینه هنگفتی دارد. جمهوری اسلامی با کیت‌های اهدایی سازمان جهانی بهداشت از مردمی که داوطلبانه آزمایش می‌گیرند پول می‌گیرد. ماسک‌ها را از تولید‌کننده ارزان و ده برابر گران‌تر به مردم می‌فروشد. سه شیفت کارکردن برای تولید ماسک برای عراق بود نه ایران.»

هرچند در روزهای آغازین شیوع کرونا در فروردین ماه سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان از درمان رایگان این بیماری و انجام آزمایش ابتلا به صورت رایگان خبر داد ولی این وعده هرگز محقق نشد.

هزینه‌های بالای درمان برای مبتلایان به کرونا تا حدی بالا است که در شهریور ماه یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس از خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد درخواست کرد تا برای کاهش مرگ و میر به بیماران کرونا کمک کنند.

در مرداد ماه معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، گفت: «در بخش سرپایی، بیمار ویزیت تخصصی می‌شود و اگر در ابتدا به مراکز ۱۶ ساعته بهداشت مراجعه کند، خدمات دریافتی تقریبا رایگان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که امیلی امرایی مترجم و روزنامه‌نگار در رشته توییتی در مورد هزینه‌های درمان کرونا نوشت: «بعد از دربه‌دری که چند نفری کشیدیم و هر کدام به هر آشنایی که توی شهر داشتیم زنگ زدیم که چهارتا آمپول برای بیمار مبتلا به کرونا پیدا کنیم، بعد از این که دیدم آدم‌های مرتبط با درمان چطور با جان‌ودل پیگیرند، الان نشسته‌ام پس‌انداز می‌شمارم که وقتی مبتلا شدم از عهده‌ پولش بربیایم.»

خانم امرایی نوشت: «کرونا جز درد هزینه هم دارد و وای به حال مبتلایی که این وسط پول هم نداشته باشد.»

در ۲۰ مرداد ماه نیز مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی، هزینه معالجه و درمان بیماران مبتلا به کرونا را از ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان متغیر اعلام کرد. این در حالی است که حقوق ماهانه کارگران در ایران به سه میلیون تومان نیز نمی‌رسد. گفته می‌شود بسیاری از بیماران کرونا در کشور به دلیل نبود توانایی مالی قادر به مراجعه به مراکز درمانی نیستند و به همین دلیل سعیدنمکی وزیر بهداشت و درمان در روزهای گذشته به صراحت گفت: «دلیل این که مسؤولانِ مبتلا به کرونا زودتر از مردم عادی درمان می‌شوند، این است که زودتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.»

بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در ایران، شمار جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا در کشور به ۳۷ هزار نفر نزدیک است.

سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: «تاکنون ۶۵۴ هزار و ۹۳۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۴۰۶ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۳۶ هزار و ۹۸۵ نفر رسیده است.»

براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۷۷۲ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شده‌اند.

همچنان ۲۷ استان ایران در شرایط قرمز ابتلا به کرونا قرار دارند.

بیشتر از