بهداشت و درمان زیر سایه سیاست: هزینه عملکرد مسوولین

برادران علایی در نیویورک تایمز: کشورهای غربی جلودار دیپلماسی پزشکی شوند

کامیار و آرش علایی دو از متخصص سیاست‌های بهداشت و سلامت در یادداشتی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده‌اند  از کشورهای غربی در همکاری با سازمان بهداشت جهانی خواسته‌‌اند که هدایت یک «دیپلماسی جهانی پزشکی» را در دست بگیرند و برای تهیه کیت‌های تشخیص کرونا به ایران کمک کنند. آنها همچنین از دولت آمریکا هم خواسته‌اند که صرف‌نظر از فشارهای کنونی بر ایران، کمک‌های فنی و پزشکی که می‌تواند جان افراد را نجات بدهد، فراهم کنند. 

این دو نوشته‌اند که «مهمترین درس شیوع بحران کرونا در ایران این است که سیاست‌های بهداشتی هیچ‌گاه نباید سیاست‌زده شود» به خصوص در زمینه فوریت‌های پزشکی. 

هفته گذشته سازمان بهداشت جهانی، اولین محموله کمک های خود را از طریق دوبی به ایران ارسال کرد. هفته گذشته همچنین دونالد ترامپ گفت که اگر مقامات ایرانی درخواست کنند، آمریکا به ایران در خصوص مقابله با ویروس کرونا کمک خواهد کرد. اما به دلیل سهل‌انگاری ایران در مهار اولیه ویروس که نه تنها به شهرهای دیگر، بلکه از طریق مسافران به چندین کشور دیگر انتقال داده شده، دولت آمریکا، مقررارت سختگیرانه‌ای را برای کسانی که در طی دو هفته گذشته به ایران سفر کرده بودند، برقرار کرد.

برادران علایی در این یادداشت که روز پنج‌شنبه ششم مارس در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده است، با اشاره به سیستم‌ بهداشت و خدمات درمانی در کشور گفته‌اند که ایران یک از بهترین سیستم‌های خدمات بهداشتی در خاورمیانه را داراست که در آن هزاران مرکز غیرمتمرکز در سراسر کشور قادرند خدمات اولیه و ثانویه ارایه کنند. اما با وجود این بیش از ۱۰۷ نفر در ایران جان خود را از دست داده‌اند و حتی بسیاری از مسوولین به آن مبتلا شده‌اند «از جمله یکی از مشاوران رهبر، ۲۳ تن از نمایندگان مجلس، یکی از معاونین وزیر بهداشت، یکی از معاونین رییس جمهور وچندین تن دیگر از مقامات عالی‌رتبه. افرادی که جزو ۳۵۱۳ نفری است که ابتلای آنها به کرونا تایید شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این دو کارشناس بهداشتی، جان‌های بسیاری می‌توانست نجات پیدا کند اگر جمهوری اسلامی سیاست‌های بهداشتی را فدای سیاست نمی‌کرد: «اگر جمهوری اسلامی سیاست بهداشت و درمان را تحت الشعاع سیاست‌های خود قرار نداده بود ، زندگی بسیاری می‌‌توانست نجات یابد.» آنها گفته‌اند وقتی که سازمان بهداشت جهانی در اواخر ماه ژانویه موضوع اورژانسی بودن بهداشت عمومی را به دلیل شیوع کرونا تایید کرد، نگران آن بوده‌اند که مقامات ایرانی آمادگی انتخاب یک رویکرد صحیح را برای مقابله با این ویروس ندارند. 

در این یادداشت آماده است که اگر وقتی اولین موارد ابتلا به بیماری کرونا در قم گزارش شد، مقامات ایرانی این شهر را قرنطینه می‌کردند می‌توانستند شیوع این بیماری را کنترل کنند و صدمات ناشی از آن را کاهش دهند. 

موضوع قرنطینه کردن قم در همان روزهای ابتدایی انتشار اخبار در خصوص ابتلای چندین تن در این شهر، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد. اما در این زمینه مقاومت‌های زیادی صورت گرفت و حتی در برخی موارد، برخی از افراد به جای پرهیز از حضور در مکان‌های عمومی، نه تنها به حرم حضرت معصومه رفتند، بلکه «ضریح» این مکان‌ها را «لیس» زدند. موضوعی که با انتقاد گسترده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های کشور و جهان مواجه شد. از آن پس، آمارهای اعلام شده توسط مسوولین در خصوص افراد مبتلا شده و کسانی که جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند سیر صعودی داشته است. 

بیشتر از