دختر ۱۲ ساله سوری، جوان‌ترین ورزشکار المپیک توکیو

ظاظا، دومین ورزشکار سوری است که در المپیک در رشته تنیس روی میز رقابت می‌کند

هند ظاظا، با پیروزی در مسابقات انتخابی غرب آسیا، سهمیه المپیک در رشته تنیس روی میز را به دست آورد - توییتر Ashish Magotra

اگر یکی از ویژگی‌های فوق‌العاده المپیک داستان ورزشکارانی باشد که از خیلی چیزها مایه گذشته‌اند تا به آن‌جا برسند، معدود حکایتی بتواند جالب‌توجه‌تر از حکایت هند ظاظا باشد.

این دختر سوریه‌ای سال گذشته وقتی فقط ۱۱ سال داشت، با پیروزی در مسابقات انتخابی غرب آسیا، سهمیه المپیک در رشته تنیس روی میز را به دست آورد و جوان‌ترین شرکت‌کننده رقابت‌های المپیک توکیو ۲۰۲۰ است.

در فینال مسابقات انتخابی، ظاظا، ماریانا سحاقیان از لبنان را که حدود چهار برابر او سن داشت، شکست داد. او که این ورزش را پنج سالگی آغاز کرده، اکنون در هر چهار گروهی که واجد شرایط است، از جمله بزرگسالان، دارای مقام قهرمانی کشوری است.

ایوا یلر، مربی باتجربه سابق تیم ملی تنیس روی میز آلمان، گفت: «خیلی به‌ندرت بازیکنی در این سن دیده‌ام که مثل ظاظا با چنین لذتی بازی کند و با چنین شدتی تمرین کند.»

«هیچ‌وقت راه نمی‌رود تا توپ را بردارد‌ــ می‌دود. با اینکه البته تکنیک او نیاز به بهبود داشت و دارد، اراده، انعطاف‌پذیری و اشتیاقش به بازی و پیروزی (تقریبا) تضمینی است برای موفقیت آتی.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دختر ۱۲ ساله بیشتر عمرش را در کشوری زندگی کرده که گرفتار جنگ داخلی شدید بوده است، [جنگی داخلی] در پی ناآرامی‌های سوریه که بیش از یک دهه پیش در بحبوحه بهار عربی در سال ۲۰۱۱ آغاز شد و به گزارش الجزیره، تا مارس ۲۰۱۵، حدود ۱۱ میلیون نفر را آواره کرد. به گفته مربی ظاظا، به‌دلیل جنگ در سوریه، او از آغاز مسیر ورزشی‌اش، توانسته است سالانه فقط در دو یا سه مسابقه خارجی بازی کند. 

بنابراین جالب‌توجه است ظاظا‌ــ که در حما متولد شده، حدود ۳۰ مایلی (۴۸ کیلومتری) شمال شهر حمص که در محاصره‌ سه ساله‌ای که در سال ۲۰۱۴ به پایان رسید ویران شد‌ــ پیش از آنکه همه‌گیری جهانی کرونا بازی‌ها را تا سال ۲۰۲۱ به تعویق بیندازد، در صف بود تا در رتبه پنجم جوان‌ترین شرکت‌کننده‌های تاریخ المپیک بایستد.

او پس از هبه اللجی، دومین ورزشکار سوری خواهد بود که در المپیک در رشته تنیس روی میز رقابت می‌کند. اما ظاظا اولین ورزشکار کشورش است که از مسیر مرسوم به این رقابت‌ راه یافته است؛ اللجی به دعوت کمیسیون سه‌جانبه (Tripartite Commission) در مسابقات انفرادی زنان در المپیک ۲۰۱۶ ریو دوژانیرو شرکت کرد.

بسام خلیل، رئیس فدراسیون تنیس روی میز سوریه، توضیح داد: «این مسابقات مقدماتی برای ما بسیار دشوار بود، اما واقعا مایه افتخار ماست که برای دومین بار در بازی‌های المپیک شرکت می‌کنیم؛ اما این بار کاملا فرق دارد زیرا در روند انتخابی، سهمیه [المپیک] را به دست آوردیم.»

«درگیری در سوریه در سال‌های قبل مانع شرکت ما در بسیاری از رویدادهای ورزشی شد، اما نهایت تلاشمان را کردیم شرکت کنیم و تا جایی که می‌توانیم تنیس روی میز را در کشورمان فعال و پویا نگه داریم.»

دستان فرز و چشمان تیز در مسابقه‌‌ای نیازمند تمرکز و دقت بالا، سرمایه و امتیاز است، و شور و نشاط جوانی ظاظا بی‌تردید به‌نفعش است. فارغ از نتیجه، وقتی کارزار انفرادی زنان در اولین آخر هفته [رقابت‌های] المپیک در ورزشگاه سرپوشیده متروپولیتن توکیو آغاز شود، فقط حضور ظاظا در [المپیک] توکیو ۲۰۲۰ به‌‌خودی خود یک پیروزی برای این ورزش خواهد بود.

© The Independent

بیشتر از ورزش