دیدار مقامات افغانستان با رهبران طالبان در دوحه

افغان‌ها: طالبان اگر برای پایان جنگ توافق نمی‌کنند، برای آتش‌بس چند ماهه توافق کنند

شنبه، ۲۶ تیر، هیئت افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان و نمایندگان طالبان در دوحه قطر دیدار می‌کنند. 

قرار است گزارش‌های این نشست دوحه، میان هئیت دو طرف، حدود ساعت ۱۲ به وقت افغانستان، به طور رسمی آغاز شود.

عبدالله عبدالله، به نمایندگی هیئت دولت افغانستان و ملا برادر به نمایندگی هیئت طالبان در نشست امروز، دیدگاهشان را در مورد پایان جنگ و تامین صلح در افغانستان بیان می‌کنند.

روز گذشته (جمعه، ۲۵ تیر)، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، عطامحمد نور، رئیس شاخه جداشده حزب جمعیت اسلامی، استاد کریم خلیلی، رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان و باتور دوستم، پسر مارشال دوستم که همه از اعضای شورای مصالحه ملی افغانستان هستند، راهی دوحه شدند تا با هیئت طالبان دیدار کنند و برای رفع مشکلات کنونی افغانستان به یک راه حل سیاسی برسند.   

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفتنی است که حامد کرزی، صلاح‌الدین ربانی، گلبدالدین حکمتیار و مارشال دوستم نیز عضو این هیئت بودند تا به دوحه بروند، اما با شرکت نکردن ملا یعقوب (پسر ملا عمر) و سراج‌الدین حقانی، معاونان گروه طالبان در این نشست، آنان نیز از رفتن به دوحه خودداری کردند.

این نشست پس از چندین ماه توقف در دوحه قطر در حالی برگزار می‌شود که پس از آغاز روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان، جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی و دفاعی افغان شدت یافته است و بیش از صد شهرستان به دست طالبان ساقط شده و شمار زیادی از استان‌ها در این کشور در حال جنگند. 

گروه طالبان نیز به تازگی اعلام کرده‌ است که می‌خواهد برای سه ماه آتش‌بس کند به شرط آنکه دولت افغانستان هفت هزار نفر از دیگر جنگجویانشان را نیز از بند آزاد کند و از سازمان ملل نیز بخواهد که نام شماری از فرماندهانشان را از فهرست سیاه خط بزند.

اکنون افغان‌ها امیدوارند که هیئت دو طرف بتوانند در این نشست به یک نتیجه مطلوب برسند و برای یک آتش‌بس چندین ماهه توافق کنند.  

بیشتر از جهان