هیئت بلندپایه صلح افغانستان برای دیدار با طالبان به دوحه رفت

عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی، ریاست این هیئت را به عهده دارد

هیئت بلندپایه نظام جمهوری اسلامی افغانستان به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالح ملی این کشور، امروز جمعه ۲۵ تیرماه، راهی دوحه، پایتخت قطر شد.

در ترکیب این هیئت مذاکره‌کننده سلام رحیمی، معاون شورای عالی مصالح ملی، محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، عطا محمد نور، والی پیشین بلخ، فاطمه گیلانی، باتور دوستم، عضو هیئت مذاکره‌کننده و سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح، حضور دارند.

آقای عبدالله در رشته توییتی نوشت: «عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی، در راس هیئت جامع و باصلاحیت برای انجام مذاکرات معنادار صلح و آشتی با نمایندگان طالبان راهی دوحه شد. دکتر عبدالله بر اهمیت اجماع ملی که از جمهوری اسلامی نمایندگی می‌کند، تاکید کرد.» 

هدف این سفر آغاز مذاکرات جدی صلح افغانستان اعلام شده است و احتمالا طی آن موارد مهم از جمله آتش‌بس و شرایط توافق سیاسی بررسی می‌شود.

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان که این هیئت را تا فرودگاه رهنمایی کرد در مورد اهمیت سفر هیئت به دوحه به خبرنگاران گفت که این سفر انجام می‌شود تا به درد و رنج مردم افغانستان و نیز توطئه بیرونی به این کشور خاتمه داده شود. 

بر اساس گزارش‌ها، طالبان در این نشست درخواست‌های خود مبنی بر  تغییر قانون اساسی افغانستان، آزادی هفت هزار زندانی طالب و خارج کردن نام‌ رهبران طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد را مطرح خواهند کرد و در مقابل، هیئت دولت افغانستان به دنبال برقراری آتش‌بس و توافق صلح است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکرات صلح افغانستان مدتی است که به بن‌بست رسیده و تلاش هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان که برای پیشبرد گفت‌و‌گوهای صلح در دوحه به سر می‌برند، بی‌نتیجه مانده است.

هرچند تلاش‌های دیپلماتیک منطقه‌ای و جهانی در رده‌های مختلف برای ایجاد توافق سیاسی در این کشور جریان دارد، اما گره این مذاکرات تاکنون گشوده نشده است و خشونت‌ها همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد هیئت بلندپایه نظام با عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان و رئيس دفتر سیاسی این گروه در قطر دیدار کند. این نخستین دیدار دو هیئت در چنین سطحی است. اگر این دیدارها موفقیت‌آمیز باشد، پیش‌بینی می‌شود که دو طرف تا عید قربان که در روزهای آينده فرا می‌رسد، به آتش‌بس تن دهند.