پرداخت طلب شرکت‌های کره‌ای از پول مسدودشده ایران

منابع خبری کره جنوبی از پرداخت ۷۰ میلیون دلار از این طلب‌ها در ماه گذشته خبر می‌دهند، درحالی‌که آمریکا تنها سه روز پیش مجوز این پرداخت‌ها از محل پول مسدودشده را صادر کرد  

میزان دارایی مسدودشده ایران در کره جنوبی درحدود ۷ میلیارد دلار است و ایران ماه‌هاست برای آزاد کردن آن تلاش می‌کند- تصویر از حسن حسینی/ شانا

به گفته یک منبع دیپلماتیک کره‌ای، ۴۰ شرکت در آن کشور که پیش‌تر کالاهایی به ایران صادر کرده بودند، در ماه گذشته بخش زیادی از طلب‌های خود را از محل پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی دریافت کرده‌اند.

روزنامه انگلیسی‌زبان جونگ‌آنگ که در کره جنوبی منتشر می‌شود، روز پنجشنبه، ۲۴ تیرماه، در گزارشی به نقل از یک منبع دیپلماتیک آن کشور، نوشت: «اطلاع پیدا کردیم که درمجموع ۴۰ شرکت بخشی از طلب‌های معوقه خود را دریافت کرده‌اند.»      

براساس این گزارش، مجموع طلب‌های معوقه این ۴۰ شرکت صادرکننده از ایران چیزی درحدود ۹۰ میلیون دلار بود که پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های جدید، به آن‌ها پرداخت نشده بود، اما در ماه گذشته حدود ۷۰میلیون دلار از این مبلغ پرداخت شده است. 

به گفته منبع خبری روزنامه جونگ‌آنگ، خبر جدید درمورد پرداخت بدهی به شرکت‌های کره‌ای از مساله آزادسازی دارایی‌های ایران در آن کشور که مذاکراتش در جریان است، مجزاست.

بنابر این گزارش، پرداخت‌ به این شرکت‌ها پس از آن امکان‌پذیر شد که دولت آمریکا «در ماه مارس به ایران اجازه داد تا از دارایی مسدودشده خود در کره جنوبی برای پرداخت بدهی‌هایش به این شرکت‌ها استفاده کند». این روزنامه درحالی صدور مجوز دولت آمریکا برای این کار در ماه مارس خبر داده است که وزارت خارجه آمریکا به‌تازگی، در تاریخ ۲۲ تیرماه، در نامه‌ای به کنگره آن کشور از نوعی معافیت تحریم تجارت نفتی و موافقت با استفاده از پول‌های مسدودشده ایران در ژاپن و کره جنوبی برای پرداخت به صادرکنندگان این دو کشور خبر داده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میزان دارایی ایران در کره جنوبی چیزی درحدود ۷ میلیارد دلار است که از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ تاکنون در بانک‌ صنعتی کره (IBK) و بانک ووری مسدودشده و دولت ایران اجازه برداشت از آن را نداشته است. براساس قراردادی میان ایران و کره جنوبی، بانک مرکزی ایران از سال ۲۰۱۰ در این دو بانک بزرگ کره‌ای حساب‌هایی دارد که شرکت‌های کره‌ای از طریق آن‌ها قادر به دادوستد با ایران بودند و دولت کره جنوبی بر پول‌هایی که از این طریق به ایران فرستاده می‌شد، نظارت و کنترل داشت.

پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، ازجمله تحریم‌های نفتی، بر ایران در سال ۲۰۱۸، دولت آمریکا برای ۸ کشور ازجمله کره جنوبی، معافیت‌هایی در زمینه تحریم‌های نفتی در نظر گرفته بود که مهلت آن در سال ۲۰۱۹ به پایان رسید و تمدید نشد. 

ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی این دارایی‌ها تلاش می‌کند.

وزارت خارجه کره در ماه‌های گذشته از گفت‌وگو با طرف ایرانی درمورد این موضوع خبر داده بود، اما تاکید کرده بود که آزادسازی این دارایی‌ها تنها پس از رایزنی با آمریکا و دیگر کشورهای مرتبط ممکن است.

ایران و آمریکا در ماه‌های گذشته به‌طور غیرمستقیم مذاکراتی را برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و بازگشت دو کشور به تعهداتشان در برجام پیش برده‌اند که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در ماه مارس گفته بود پول‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی تنها پس از بازگشت کامل جمهوری اسلامی به برجام، آزاد خواهند شد.    

بیشتر از اقتصاد