سئول پول‌ ایران را پس از مذاکره با آمریکا آزاد می‌‌کند

کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌ها به‌دنبال استفاده از کانال تجاری بشردوستانه سوئیس است

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد «آزادسازی واقعی دارایی‌های ایران ازطریق مذاکره با کشورهای مرتبط ازجمله آمریکا انجام خواهد شد»- تصویر از حسن حسینی/ شانا

یک روز پس از آن‌که ایران از رسیدن به توافق با کره جنوبی درمورد نحوه انتقال و مصرف منابع ارزی مسدودشده در آن کشور خبر داد، وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد که آزادسازی واقعی این پول‌ها تنها پس از مذاکره با آمریکا امکان‌پذیر خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یونهاپ، وزارت امور خارجه کره جنوبی روز سه‌شنبه، پنجم اسفندماه، اعلام کرد: «دولت ما در حال مذاکره با ایران درمورد روش‌های استفاده از دارایی‌های مسدودشده است و طرف ایرانی رضایت خود را نسبت به پیشنهادهای ما اعلام کرده است.»

بانک مرکزی ایران روز دوشنبه اعلام کرد که عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران و یو جانگ ­هیان، سفیر کره جنوبی در تهران، در جلسه‌ای که «به درخواست سفارت کره جنوبی برگزار شد»، درمورد پول‌های مسدود شده گفت‌وگو و با اعلام تصمیم‌های بانک مرکزی درمورد میزان منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد، درمورد انتقال منابع به مقصدهای مورد نظر ایران توافق کردند. 

تهران سئول را تحت فشار قرار داده است تا حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌هایش را که به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده در دو بانک کره جنوبی مسدود شده است، آزاد کند. خبرگزاری دولتی کره جنوبی، یونهاپ، پیش‌تر میزان دارایی مسدودشده ایران را ۹.۲ میلیارد دلار اعلام کرده بود.  

به گزارش یونهاپ، سئول در حال مذاکره با واشینگتن درمورد راه‌های آزادسازی این پول بدون نقض تحریم‌های آمریکا، ازجمله ازطریق گسترش تجارت بشردوستانه با ایران است.

وزارت امور خارجه کره جنوبی تأکید کرده است که «آزادسازی واقعی دارایی‌ها از طریق مذاکره با کشورهای مرتبط، ازجمله ایالات متحده آمریکا، انجام خواهد شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر یک مقام وزارت امور خارجه کره جنوبی در ۱۵ بهمن‌ماه، از نهایی‌‌شدن مذاکرات کره جنوبی با آمریکا برای آزادسازی بخشی از پول‌های مسدودشده ایران در بانک‌های آن کشور به‌منظور پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد با توافق جمهوری اسلامی ایران، خبر داده بود.

بنابر این گزارش، کره جنوبی برای تسهیل تجارت کالاهای بشردوستانه، مانند دارو و تجهیزات پزشکی، با ایران، به‌دنبال استفاده از کانال سوئیسی مورد حمایت ایالات متحده آمریکا است؛ این کانال تجاری که با عنوان «سازوکار تجاری بشردوستانه سوئیس» (Swiss Humanitarian Trade Arrangement/ SHTA) شناخته می‌شود، برای استفاده از پول ازطریق فروش کالاهای شرکت‌های سوئیسی به ایران ترتیب داده شده است.

همزمان با شدت گرفتن فشار تهران بر سئول برای آزادسازی دارایی‌های مسدودشده‌اش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی‌ماه یک نفتکش کره‌جنوبی را به‌دلیل آنچه ایجاد آلودگی نفتی در دریا اعلام شد، در خلیج فارس توقیف و خدمه آن را بازداشت کرد. با وجود تکذیب تهران و سئول، گمانه‌زنی‌ها درمورد ارتباط ارتباط توقیف آن نفتکش با ناخشنودی ایران از آزادنشدن دارایی مسدودشده‌ در کره جنوبی افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی ایران ۱۴ بهمن‌ماه اعلام کرده بود که در یک «اقدام بشردوستانه» تمامی خدمه نفتکش به‌جز ناخدای آن را آزاد می‌کند. به گزارش یونهاپ، این موضوع همزمان بود با خبر اولیه سئول درمورد پیشرفت مذاکرات با واشینگتن درزمینه استفاده از پول مسدود شده برای پرداخت بدهی سازمان ملل متحد.

البته این نفتکش کره جنوبی هنوز در توقیف جمهوری اسلامی ایران است و حتی خدمه آن با وجود وعده آزادی‌، به‌جز یک نفر، همگی هنوز در نفتکش زندانی‌اند.