«بایدن و جمهوری اسلامی؛ معافیت از تحریم تجارت نفتی همزمان با افشای پروژه «آدم‌ربایی

معافیت از تحریم تجارت نفتی شامل دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن است

آنتونی بلینکن معافیت از تحریم تجارت نفتی با ایران را امضاء کرده است-Manuel Balce Ceneta / POOL / AFP

وزارت امور خارجه آمریکا اواخر وقت سه‌شنبه به کنگره اطلاع داد که برای بخشی از تحریم‌ها علیه تجارت نفتی ایران معافیت در نظر می‌گیرد تا جمهوری اسلامی بتواند به منابع بلوکه شده خود در کره جنوبی و ژاپن دسترسی پیدا کند. این در حالی است که همزمان با این اقدام وزارت خارجه دولت بایدن، وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی از خنثی‌شدن طرح «آدم‌ربایی» وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در خاک آمریکا خبر داده بودند.

به گزارش اف‌بی‌آی ماموران وزارت اطلاعات قصد داشتند یک فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار ایرانی آمریکایی مقیم نیویورک را ربوده و با قایق به ونزوئلا و سپس ایران منتقل کنند. در این گزارش به نام این روزنامه‌نگار اشاره نشده اما مشخصات او مطابق با مسیح علی‌نژاد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش واشینگتن فری بیکن، طرح معافیت از تحریم‌ها به امضاء آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا رسیده و اجازه نقل و انتقال مالی از حساب‌های بانکی در ژاپن و کره جنوبی را می‌دهد. به بیان دیگر این معافیت‌ها به ایران امکان می‌دهد بدون اینکه تحریم‌های آمریکا را نقض کرده باشد، به اموال بلوکه شده خود در این کشورها دسترسی داشته باشد. حجم دارایی‌های مسدود شده ایران در این کشورها میلیاردها دلار برآورد می‌شود.

بلینکن می‌گوید کره جنوبی و ژاپن برای نهایی کردن نقل و انتقال‌های مالی با ایران ۹۰ روز فرصت خواهند داشت. با این حال وزارت خارجه آمریکا می گوید این منابع مالی به ایران نمی‌رود.

پیش از این نیز بحث لغو تحریم‌های نفتی و آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی مطرح شده بود. برخیی منابع خبری از توافق دولت بایدن و جمهوری اسلامی در این زمینه خبر داده بودند.

نمایندگان جمهوری اسلامی و دولت بایدن تا کنون شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کرده‌اند و انتظار می‌رود دور بعدی مذاکرات پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی در اواخر مردادماه برگزار شود.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در آخرین گزارش خود به مجلس درباره مذاکرات احیای برجام گفت که توافق‌هایی در زمینه لغو تحریم‌ها انجام شده است. برخی مقامات دولت روحانی نیز از توافق برای لغو تحریم‌های مربوط به دفتر علی خامنه ای و خارج شدن سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داده بودند.

منتقدان این رویکرد دولت بایدن بر این باورند که جمهوری اسلامی منابع مالی به دست آمده را نه برای مردم بلکه برای گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه هزینه خواهد کرد.

برخی نیز معتقدند دولت بایدن با ارایه امتیاز به جمهوری اسلامی موضع آمریکا را در مذاکره با تهران تضعیف می‌کند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید که وزیر امور خارجه پییش از این نیز با امضاء طرح معافیت‌ها به شرکت‌های کره‌ای و ژاپنی امکان داده بود هزینه صادرات به ایران را برداشت کنند.