روحانی: فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند

تصمیم نهایی در باره مذاکرات هسته‌ای را رهبر جمهوری اسلامی می‌گیرد

حسن روحانی می‌گوید سفره‌ آماده است و کار برای دولت بعدی آماده شده است-Iranian Presidency / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، در سخنانی بار دیگر به‌شدت از عملکرد خود و دولتش به‌ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای دفاع کرد و منتقدان خود را به کارشکنی و ایجاد مانع برای دسترسی به توافقی تازه و رفع تحریم‌ها متهم ساخت.

او امروز چهارشنبه، ۲۳ تیر، در سخنانی طولانی در جلسه هیئت دولت گفت:«  فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند.»

حسن روحانی نامی از کسانی که به گفته او فرصت را از دولت وی گرفته‌اند نبرد، اما در جمهوری اسلامی تصمیم نهایی در باره مذاکرات هسته‌ای و هر سیاست کلی دیگر را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌گیرد.

با این حال، روحانی، بدون اشاره به نقش رهبر جمهوری اسلامی، انتقاد خود را متوجه منتقدان اصولگرای خود کرد و گفت:« اگر اصل ۶۰ قانون اساسی ما حاکم بود و یازدهم آذر لطمه نمی‌خورد، اسفندماه تحریم مردم برداشته می‌شد و امروز مردم می‌دیدند که چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر دیگری را می‌دیدند. البته آن مقدار که مقدور و امکانپذیر بود، وزارت خارجه و دولت و بخش‌های دیگر تلاش کردند امروز یک سفره آماده‌ای هست که حالا این سفره باید باز شود و مردم کنار این سفر قرار بگیرند. سفره آماده است و کار آماده شده است.»

طبق اصل ۶۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «اعمال قوه مجریه جز در اموری که در این قانون مستقیماً بر عهده رهبری گذارده شده، از طریق رئیس جمهوری و وزراء است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از این اظهارات، حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، انتقاد حسن روحانی را متوجه مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: «موضوع برجام یک موضوع اجرایی بود چنانچه نمایندگان مجلس نظری درباره موضوع برجام با توجه به جنس کار برجام داشتند، باید از طرق دیگر و استفاده از ظرفیت‌های دیگر قانون اساسی درباره موضوع برجام پیگیری می‌کردند.»

حسن روحانی در اظهارات امروز خود، اما ابراهیم رئیسی و جناح هوادار او را به‌طور تلویحی متهم به تلاش برای بهره‌برداری جناحی از اقدامات و دستاوردهای دولت خود کرد و گفت: «البته ما خوشحالیم چرا که فرقی نمی‌کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشد اما در اینکه ۴، ۵، ۶ ماه فرصت از دست رفت بسیار متاسفیم و امیدواریم بتوانیم به قول و وعده‌ای که دادیم تا لحظه آخر و روز آخر تلاش کنیم و مردم هم مقاومت کنند تا به پیروزی نهایی دست پیدا کنیم.»

او پیش از این دیگر مقامات جمهوری اسلامی و نه دولت خود را عامل به نتیجه نرسیدن مذاکرات و برداشته نشدن تحریم‌ها دانسته و گفته بود اگر جمهوری اسلامی بخواهد، می‌توان در یک هفته به توافق رسید و تحریم‌ها را لغو کرد.

این اظهارات در حالی انجام می‌گیرد که آمریکا تاکید کرده که برای انجام دور هفتم مذاکرات وین، منتظر تصمیم رهبران جمهوری اسلامی است، هرچند ادامه برنامه‌های هسته‌ای ایران می‌تواند بر روند مذاکرات و دستیابی به یک توافق را تاثیر بگذارد.

روحانی در سخنانش بار دیگر عملکرد خود و وزارت امور خارجه را ستود و گفت: «کاری که دولت یازدهم انجام داد که به نظر من در تاریخ کشور به عنوان یک فعالیت بسیار ارزشمند و حرکت مهم در فعالیت‌های سیاسی و روابط بین‌الملل ثبت است. ما در کمتر از ۱۰۰ روز اول توانستیم به توافق موقتی با ۱+۵برسیم و با این توافق موقت ادامه تحریم‌ها متوقف شد.»

او مسئولیت ناکامی برجام را متوجه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا گذاشت. ترامپ پس از خروج از برجام، دور تازه‌ای از تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی را وضع کرد.

با این حال، حسن روحانی، منتقدان داخلی خود را به همسویی با ترامپ متهم کرد و گفت در داخل و خارج تبلیغ می‌کردند که با برجام، صنعت هسته‌ای را فروختند و ایران دیگر صنعت هسته‌ای ندارد، در حالی که این صنعت با قدرت باقی ماند.

او گفت: «در ماه‌های اخیر این قدرت بیشتر ظاهر شد و نشان داد که سازمان انرژی اتمی با چه توانمندی و قدرت می‌تواند۲۰درصد، ۶۰ درصد درست کند و حتی اگر روزی برای راکتوری نیاز به ۹۰ درصد باشد مشکلی نداریم و می توانیم در مسیر صلح آمیز هرکاری می‌توانیم انجام دهیم.»

آمریکا و سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات وین، بارها از ادامه و گسترش فعالیت‌های جمهوری اسلامی از جمله در افزایش سطح غنی‌سازی و نیز تولید اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصدی انتقاد کرده‌اند.

بیشتر از