برجام در برزخ تغییر دولت در ایران

روند مذاکرات در دولت ابراهیم رئیسی احتمالا طولانی خواهد بود

دیپلمات ارشد روسیه در وین، دلیل طولانی شدن مذاکرات احیای برجام را انتخابات ریاست جمهوری در ایران خواند و گفت که تهران به زمان بیشتری برای ادامه رایزنی نیاز دارد.

میخائیل اولیانوف، نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، روز دوشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «وقفه در مذاکرات وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیش از حد انتظار بوده است. واضح است که ایران با توجه به انتخابات ریاست جمهوری اخیر در آن کشور، به زمان بیشتری برای آمادگی نیاز دارد.»

او افزود: «ارزیابی‌های من مبنی بر این که رایزنی‌ها در ششمین سالروز حصول توافق (١٥ ژوئیه) به نتیجه می‌رسد، عملی نشد.»

عباس عراقچی، رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات احیای برجام، روز ششم تیر ماه گفته بود: «زمان تصمیم‌گیری برای همه طرف‌های برجام است و کشورهای مقابل باید تصمیمات سخت خود را بگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، مقام‌های ایالات متحده تاکید کرده‌ بودند که تصمیم نهایی درباره احیای برجام را علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، باید بگیرد. روز سی‌ام خرداد ماه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن، گفت که هنوز اختلافاتی میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) باقی است.

سالیوان در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا تکرار کرد که تصمیم نهایی درباره موضع ایران را رهبر جمهوری اسلامی ایران باید بگیرد.

همان زمان، نشریه فارین پالیسی نوشت که تحلیلگران آمریکایی برآنند که اگر تا ماه اوت که دولت ابراهیم رئیسی سرکار می‌آید توافقی حاصل نشود، مذاکرات تا اندازه زیادی به دست‌انداز می‌افتد، «زیرا روند مذاکرات در دولت او احتمالا طولانی خواهد بود، و  این احتمال نیز هست که در آن مدت، برنامه هسته‌ای ایران آن قدر پیش رفته باشد که مهار آن در قالب یک توافق هسته‌ای، دیگر ممکن نباشد.»

از سویی، اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، روز دوشنبه  گفت: «با زیاده‌خواهی‌‌هایی که بایدن دارد، معلوم شده از مذاکره با آمریکا آبی گرم نمی‌شود.»

به گزارش ایسنا، او افزود: « آمریکایی‌ها صریح گفته‌اند که همه تحریم‌ها را برنمی‌داریم، قول نمی‌دهیم در برجام بمانیم، و راستی‌آزمایی با زمان‌بندی ایران را هم قبول نداریم. بنابراین لگد آنها به میز مذاکره از هم‌اکنون صدایش درآمده است.»

بادامچیان تاکید کرد که ایران باید برنامه هسته‌ای خود را پی بگیرد، و «اگر ان‌پی‌تی (معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) هم بازی درآورد، دلیلی ندارد همچنان عضو ان‌پی‌تی بمانیم.»