بلومبرگ: مذاکرات وین تا پیش از آغاز به‌کار دولت رئیسی از سر گرفته نمی‌شود

انتظار می‌رود هفتمین دور گفت‌وگوهای وین در نیمه ماه اوت برگزار شود

گراند هتل وین محل برگزاری مذاکرات- REUTERS/Leonhard Foeger/File Photo/File Photo

به نظر نمی‌رسد دور جدید گفت‌وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ پیش از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی در ماه آینده میلادی از سر گرفته شود.

خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه در گزارشی از قول دو منبع آگاه که نخواستند هویتشان فاش شود نوشت، انتظار می‌رود هفتمین دور گفت‌وگوهای وین در نیمه ماه اوت برگزار شود.

بلومبرگ همچنین از قول یک دیپلمات ناشناس اروپایی نوشته که فقط پس از ادای سوگند رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران می‌توان انتظار از سرگیری مذاکرات را داشت.

آمریکا و متحدان اروپایی آن هفته گذشته اعلام کردند که تمایل ندارند تا ابد منتظر بمانند و کاسه صبر روسیه نیز، که به‌طور سنتی حامی تهران است، ظاهرا در حال لبریز شدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال بلومبرگ در این گزارش از قول یک دیپلمات اروپایی نوشته است، تاخیر در مذاکرات تا آغاز به‌کار دولت رئیسی در ایران، لزوما شانس رسیدن به توافق را تضعیف نمی‌کند.

وی همچنین اشاره کرده رئیس سابق قوه قضائیه ایران، که از حمایت کامل رهبر جمهوری اسلامی برخوردار است، تاکنون تمایل خود را به ادامه مذاکره و رسیدن به توافق نشان داده است.

بر اساس این گزارش، تاخیر بیشتر در این مذاکرات بازار انرژی در جهان را که انتظار ورود نفت و گاز ایران به بازار را در سال جاری داشت، می‌تواند تحت فشار بیشتری قرار دهد.

اختلاف میان ایران با امارات متحده عربی و عربستان سعودی، مانع از آن شده است که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، بتواند برای افزایش سقف تولید به توافق برسد.