مذاکرات «غیرمستقیم اما فعالانه‌» آمریکا و ایران برای تبادل زندانی

ند پرایس: این گفت‌وگوها به‌طور مستقل و جدا از مذاکرات وین بر سر برجام بوده است

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا - NICHOLAS KAMM / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد واشینگتن برای آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران گفت‌وگوهای «غیرمستقیم اما فعالانه‌» داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ند پرایس در نشست خبری روزانه خود همچنین گفت، این گفت‌وگوها به‌طور مستقل و جدا از مذاکرات وین بر سر برجام بوده است.

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران پیشتر گفته بود تهران برای تبادل ایرانی‌هایی که در آمریکا و دیگر کشورها به دلیل نقض تحریم‌ها زندانی شده‌اند با زندانیان آمریکایی در ایران، مذاکراتی با واشینگتن داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعدادی از شهروندان خارجی و ایرانی‌های دوتابعیتی اغلب به دلایل امنیتی در ایران زندانی شده‌اند. آمریکا و متحدان غربی آن می‌گویند جمهوری اسلامی با هدف امتیازگیری در مذاکرات، از این افراد به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کند.

گفته می‌شود حدود پانزده ایرانی نیز به اتهام نقض تحریم‌های اعمال شده آمریکا یا تلاش برای دور زدن آنها، در آمریکا زندانی هستند.

اعتراضات کوبا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری امروز خود همچنین از دولت کوبا خواست به محدودیت دسترسی به اینترنت که پس از اعتراضات اخیر مردمی اعمال کرده است پایان دهد و معترضان بازداشت شده را نیز آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ند پرایس گفت «ما از رهبران کوبا می‌خواهیم از خود خویشتن‌داری نشان دهند و با باز گذاشتن همه ابزارهای ارتباطاتی به خواست مردم احترام بگذارند.»

وی با تاکید بر این که با تعطیل کردن فناوری و بستن مسیرهای اطلاعاتی نمی‌توان با نیازهای مشروع و آرمان‌های مردم کوبا برخورد کرد، شهامت مردم کوبا را ستود و گفت هاوانا در تلاش است صدای معترضان را خاموش کند.