ظریف: ایران آماده تبادل زندانی بیشتر در آینده است

وزیر خارجه ایران: «آمریکا برای نشان دادن حسن نیت خود به برجام بازگردد»

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران - YAMIL LAGE / AFP

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه گفت، ایران آماده است تا در آینده زندانیان بیشتری را با ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندانی هستند، مبادله کند.

به گزارش رویترز، آقای ظریف که به صورت مجازی در نشست «گفتگوهای مدیترانه‌ای» سخن می‌گفت، ضمن اشاره به مبادله زندانی در هفته گذشته که طی آن کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی و استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه ملبورن، با سه ایرانی زندانی در تایلند مبادله شد، اضافه کرد «ما همیشه آماده انجام چنین کاری هستیم. این به نفع همه ماست. فردا می‌توانیم این کار را انجام دهیم. امروز هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی سال‌های گذشته بازداشت شهروندان دو تابعیتی و اتباع خارجی در ایران با اتهاماتی مانند «جاسوسی» و «اقدام علیه امنیت ملی» در موارد متعددی اتفاق افتاده است.

برخی محافل حقوق بشری و دیپلماتیک معتقدند که جمهوری اسلامی برای بالا بردن قدرت چانه‌زنی خود با دیگر کشورها، اقدام به بازداشت و زندانی کردن این افراد می‌کند و از آنها به عنوان گروگان استفاده می‌کند.

در این نشست مجازی ظریف همچنین از ایالات متحده خواست تا با بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از آن خارج شد، حسن نیت خود را نشان دهد.

ظریف همچنین گفت که اگر آمریکا و اروپا به برجام پایبند باشند مصوبه اخیر مجلس اجرا نمی‌شود. وزیر خارجه ایران با اشاره به اینکه دولت از مصوبه مجلس راضی نیست، افزود در صورت نهایی شدن، این مصوبه باید اجرا شود.

روز سه شنبه ۱۱ آذر مجلس ایران، کلیات طرحی با عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» را تصویب کرد.