وزیر بهداشت در سیستان و بلوچستان: بنده از پشت کوه نیامده‌ام

نشست ستاد مقابله با کرونا با حضور سعید نمکی در سیستان و بلوچستان به درگیری لفظی کشیده شد

کمبود اکسیژن، پزشک و واکسن بزرگ‌ترین مشکل استان سیستان و بلوچستان است - خبرگزاری صدا و سیما 

آمار مرگ‌ومیر و بستری بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان سیستان و بلوچستان همچنان سیر صعودی دارد، بیمارستان‌ها با کمبود تخت و اکسیژن مواجه شده‌اند و به دلیل نبود تهویه مناسب برخی خانواده‌ها برای بیماران خود در بیمارستان پنکه آورده‌اند. وزیر بهداشت پس از چند روز انکار وضعیت بحرانی در این استان روز دوشنبه (۲۱ تیر) به سیستان و بلوچستان سفر کرد اما گفت‌وگوی او با مسئولان استانی به درگیری لفظی با نماینده زاهدان در مجلس ختم شد.

سیستان و بلوچستان همچنان با ویروس کرونا و کمبود امکانات بهداشتی دست‌وپنجه نرم می‌کند، سید محمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایمنا از بستری ۷۶۵ نفر و جان باختن هزار و ۸۷۰ نفر تا روز دوشنبه (۲۱ تیر) بر اثر ابتلا به کرونا خبر داده است و کمپین فعالان بلوچ در گزارشی از بیمارستان بوعلی شهر زاهدان، وضعیت بیماران را در این بیمارستان بحرانی توصیف کرد، آن‌هم در شرایطی که بیمارستان با کمبود تخت، نیرو و اکسیژن مواجه است.
در این گزارش آمده است که به علت کمبود تخت‌های بستری، بیماران چندین روز در قسمت اورژانس معطل می‌شوند و تعدادی از بیماران در راهروهای بیمارستان بستری شده‌اند و به دلیل نبود سیستم تهویه و سیستم سرمایشی در بیمارستان با وجود هوای گرم زاهدان، خانواده بیماران از منزل برای آنان پنکه می‌آورند.

کمپین فعالان بلوچ به نقل از شاهدان، گزارش داده است که هنگام بازدید مقام‌های کشوری از بیمارستان، مسئولان این مرکز درمانی تعدادی از بیماران را به بیمارستان خاتم منتقل کرده‌اند که تخت‌ها را خالی نشان بدهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که دیگر بیمارستان‌های استان سیستان و بلوچستان در وضعیتی مشابه با بیمارستان بوعلی قرار دارند؛ فدا حسین مالکی نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی، کمبود اکسیژن، پزشک و واکسن را بزرگ‌ترین مشکل استان سیستان و بلوچستان دانسته است.

وضعیت سیستان و بلوچستان از همان روزهای نخست که گونه جهش‌یافته دلتا در این استان مشاهده شد، میان مسئولان وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس، مناقشه و اختلاف ایجاد کرد. از یکسو نمایندگان مجلس از کمبود نیرو و تخت خالی در بیمارستان‌ها خبر دادند و از یک‌سوی دیگر سعید نمکی و حسن روحانی مدعی شدند حدود ۵۰۰ تخت خالی در بیمارستان‌ها وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت حتی آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در استان سیستان و بلوچستان را «بلوا» و «سیاه‌نمایی» دانست و به نقل از کامران کردی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، گفت که در یک روز فقط یک پیرمرد فوت کرده است. ادعای وزیر بهداشت و دیگر مسئولان این وزارتخانه واکنش فدا حسین مالکی نماینده زاهدان را در پی داشت.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اظهارات سعید نمکی و مسئولان وزارت بهداشت را «توهین به شعور مردم» و «نمک پاشیدن بر زخم» آن‌ها دانست و گفت: «ما در جلسه‌ای با حضور معاون وزیر کشور، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و استاندار آمار بیان شده از سوی وزیر کشور در همان روز را بررسی کردیم. در آن روز ۳۲ نفر فوت شده بودند و معلوم نیست برچه اساسی می‌گویند فقط یک نفر فوتی داشته آن هم پیرمردی که مریض بوده است.»

فدا حسین مالکی اعلام کرده که نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و دادستان از گوینده این سخنان شکایت خواهند کرد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت که پیش‌تر کمبود تخت خالی و امکانات درمانی در سیستان و بلوچستان را انکار کرده بود در سفر به این استان و بازدید از برخی مراکز درمانی از اظهارات پیشین خود فاصله گرفت و اعلام کرد: «تمام نیازمندی‌های سیستان و بلوچستان در زمینه بیماری کرونا تامین می‌شود و دولت و وزارت بهداشت هرگز پشت مردم این استان را خالی نمی‌کنند.»

او که بار دیگر مدعی کنترل و مدیریت کرونا در کشور شد، برگزاری نماز عید فطر، نشست‌های دورهمی و ضیافت‌های انتخاباتی را عامل شیوع ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان دانست.

سعید نمکی همچنین در سفر به استان سیستان و بلوچستان، فرصت را مغتنم شمرد و در آخرین روزهای کاری دولت دوازدهم ، بيمارستان ۲۲۰ تختخوابي ايرانمهر در سراوان را افتتاح کرد.

اما نشست او با نمایندگان و مسئولان استان سیستان و بلوچستان که به صورت زنده از شبکه تلویزیونی هامون پخش می‌شد به مشاجره و درگیری لفظی کشیده شد و سعید نمکی گفت که «بنده از پشت کوه نیامده‌ام.»

در این نشست که حاضران سوابق کاری خود را یادآوری می‌کردند، فداحسین مالکی، نماینده زاهدان وزیر بهداشت را به عواقب قضایی و حقوقی تصمیم‌ها و گفته‌هایش تهدید کرد و سعید نمکی گفت: «ما را از این چیزها نترسانید؛ ما روی مین هستیم.» اما نتیجه نشستی که قرار بود مشکلات مردم استان را بررسی و پیگیری کند، رد و بدل شدن الفاظ توهین‌آمیز میان سعید نمکی و فداحسین مالکی بود.

درگیری و مناقشه میان مسئولان در سیستان و بلوچستان در حالی است که محروم‌ترین استان کشور از نبود کادر درمانی کافی و تجهیزات و امکانات بیمارستانی رنج می‌برد درحالی‌که حتی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود دچار مشکل هستند و بسیاری از آن‌ها به قدرت خرید ماسک را هم ندارند.

فارغ از ادعاها و اختلاف‌های مسئولان، تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی از خنک کردن استان‌های بیمارستان با پنکه منتشر شد نشان دهنده‌ وضعیت بحرانی این سیستان و بلوچستان در مقابله با کرونا است اما وزیر بهداشت که هیچ‌یک از وعده‌های او درباره واکسیناسیون تاکنون محقق نشده در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده است که «جهت گذر از پیک پنجم کرونا، راهی جز افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور نداریم.»