مانچینی مبتکر فصلی جدید در فوتبال ایتالیا

ایتالیا تاکنون دو بار در مسابقات جام ملت‌های اروپا قهرمان شده است و آلمان و اسپانیا هرکدام با سه بار قهرمانی در صدرند

مانچینی با ارائه فوتبال تهاجمی در زمین پیروزی را به دست آورد - CARL RECINE / AFP

سرانجام در دیدار پایانی مسابقات یورو ۲۰۲۰ تیم فوتبال ایتالیا موفق شد در ضربات پنالتی تیم ملی انگلستان را شکست دهد و عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را به دست آورد. تیم ایتالیا پس از ۱۵ سال که از قهرمانی آن‌ها در جام جهانی ۲۰۰۶ می‌گذشت و پس از پشت سر گذاشتن دو نسل از بازیکنان فوتبال این کشور، یک جام باارزش دیگر را به ویترین افتخارات خود اضافه کرد.

ایتالیا تاکنون دو بار در مسابقات جام ملت‌های اروپا قهرمان شده است و آلمان و اسپانیا هرکدام با سه بار قهرمانی در صدرند. ایتالیا پس از پشت سر گذاشتن نسل طلایی خود دیگر نتوانسته بود در هیچ رقابت بین‌المللی موفق شود و پس از ناکامی در بازی‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ که با مربیگری ونتورا همراه بود، دیگر کسی گمان نمی‌کرد که تیم ایتالیا به زودی بتواند به روزهای اوج خود بازگردد.

زمانی که مانچو هدایت آتزوری (لاجوردی‌پوشان) را به عهده گرفت، نتایجش با این تیم مطلوب نبود و آن‌ها در مرحله گروهی لیگ ملت‌ها حذف شدند و جایگاهشان در رده‌بندی فیفا به رده ۲۱ نزول کرد اما مانچینی که قهرمانی در لیگ برتر به عنوان سرمربی منچسترسیتی را در کارنامه داشت و سال‌ها در تیم سامپدوریا و لاتزیو بازی کرده بود، تصمیم داشت  تحولی عظیم در فوتبال ایتالیا ایجاد کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف مانچینی ساختن ایتالیایی جدید بود و او با استفاده از ۳۵ بازیکن جدید این کار را پیش برد. فوتبالی متفاوت از فرهنگ این کشور که به بازی تهاجمی و مالکیت توپ در جریان بازی متکی باشد. او به این نکته رسیده بود که برای پیروز شدن باید فوتبالی تهاجمی ارائه داد؛ چیزی که فوتبال ایتالیا تا قبل از او با آن فاصله داشت.

مانچینی دریافت تیم‌هایی که فوتبالی تهاجمی در زمین به نمایش بگذارند، پیروزی را به دست خواهند آورد؛ فوتبالی که در اسپانیا و انگلستان شاهد آنیم و در سری آ ایتالیا کمتر دیده می‌شود. بدون شک تجربه حضور او در لیگ انگلستان به وی کمک کرد تا بر اندیشه‌های ساوت گیت و فوتبال انگلیسی غلبه کند اما حضور جان‌لوکا ویالی در کادر فنی تیم ایتالیا در کنار مانچو هم به دانش علمی او افزود.

ویالی نیز سال‌ها هم به عنوان بازیکن و هم مربی در لیگ برتر انگلستان فعالیت کرده است و شناخت او از سبک و سیاق بازیکنان انگلیسی توانست به برتری مقابل انگلستان کمک شایانی کند. ویالی و مانچو در سال ۱۹۹۲ در تیم سامپدوریا با یکدیگر همبازی بودند و در دیدار نهایی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا در استادیوم ومبلی بازی کردند و یک بر صفر شکست خوردند. آن‌ها پس از ۲۹ سال به آنجا بازگشتند و در کنار یکدیگر قهرمانی را برای ایتالیا به ارمغان آوردند.

بدون شک مانچو در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ با این تیم جوان و یکدست و با سبکی متفاوت از فوتبال ایتالیا در رقابت‌ها حاضر خواهد شد و باید گفت که آن‌ها از حالا در جام جهانی قطر مدعی کسب قهرمانی‌اند. مانچینی با این نسل جدید و جوان و روش جدیدی که در فوتبال این کشور پایه گذاشته است، می‌تواند سال‌ها الهام‌بخش آیندگان باشد.

بیشتر از فوتبال