سلطان عمان در نخستین سفر خارجی خود به عربستان سعودی رفت

در آستانه این سفر، وزیر خارجه عمان اعلام کرد که آن کشور قصد برقراری روابط با اسرائیل را ندارد

سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان، روز یکشنبه مسقط را به مقصد عربستان سعودی ترک کرد- تصویر از حساب توییتر وزارت خارجه عمان @FMofOman

سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان، روز یکشنبه، ۲۰ تیرماه، برای سفری دو روزه به عربستان سعودی رفت. 

این سفر رسمی که به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، انجام شده است، نخستین سفر خارجی سلطان هیثم بن طارق از زمان به قدرت رسیدن او در ژانویه ۲۰۲۰ است.

به نوشته خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، واس، این سفر «در چارچوب تحکیم روابط برادرانه و تاریخی ميان رهبری دو کشور و گسترش افق‌های همکاری مشترک و راه‌های توسعه آن در زمینه‌های مختلف برای تحقق رفاه و شکوفایی ملت‌های دو کشور» انجام شده است.

سلطان هیثم بن طارق که به همراه هیئتی بلندپایه از مقام‌های کشور عمان به عربستان سعودی سفر کرده است، ابتدا در شهر نیوم با پادشاه عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و پس از آن با تعدادی از دیگر مقام‌های بلندمرتبه سعودی نیز ملاقات خواهد داشت.  

به گفته بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، در نشست سلطان هیثم بن طارق با ملک سلمان بن عبدالعزیز، «شورای هماهنگی بین دو کشور» راه‌اندازی و چندین توافق‌نامه و یادداشت تفاهم امضا خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه عمان روز شنبه، ۱۹ تیرماه، در گفت‌وگو با روزنامه شرق‌الاوسط، تشکیل «شورای هماهنگی» را آغاز مرحله جدیدی از همکاری‌ میان دو کشور دانست. او پیش‌بینی کرد به‌ویژه با توجه به افتتاح تاریخی نخستین گذرگاه مرزی مستقیم زمینی میان دو کشور که به‌زودی انجام خواهد شد، روابط دو کشور جهشی کیفی خواهد داشت و شاهد پروژه‌های زیرساختی مشترک خواهیم بود.

او در این گفت‌وگو بر هماهنگی نزدیک مواضع عربستان سعودی و عمان در رابطه با بسیاری از مسائل منطقه‌ای، و در صدر همه آن‌ها درگیری‌های یمن، خبر داد.  

البوسعیدی با تاکید بر حمایت عمان از ابتکار آتش‌بس عربستان سعودی برای یمن، توافق‌نامه ریاض و همچنین تلاش‌های نمایندگان ویژه سازمان ملل متحد و ایالات متحده آمریکا در امور یمن، افزود: «هدف مشترک ما پایان دادن به درگیری‌ها مطابق راه حلی است که دغدغه‌های همه طرف‌ها را در نظر بگیرد و به آن‌ها کمک کند تا به تفاهمی برسند که برای یمن و یمنی‌ها ثبات و همزیستی به‌بار آورد.» او سفر ماه گذشته هیئت عمان به صنعا، پایتخت یمن، را نیز در در راستای همین تلاش‌ها برای دستیابی به تفاهم دانست و تاکید کرد که هیئت یمنی به‌دنبال ابتکار عمل جداگانه‌ای در این راستا نبوده است.

وزیر خارجه عمان همچنین با اشاره به سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به عمان در ماه آوریل و دیدارش با مقام‌های حوثی گفت: «معتقدیم که ایران از تلاش‌ها برای دستیابی به صلح و ثبات مطلوب پشتیبانی می‌کند.» 

بدر البوسعیدی در پاسخ به سوال شرق‌الوسط درمورد احتمال تغییر رفتار ایران درپی به قدرت رسیدن ایراهیم رئیسی در این کشور، گفت: «درصورت وجود اعتقاد و خواست سیاسی، هر رفتاری قابل تغییر و بهبود است.» او افزود که اعتقاد دارد، این خواست سیاسی در راستای صلح و امنیت منطقه‌ای رو به افزایش است.

او همچنین با رد هرگونه تلاش عمان برای برقراری گفت‌وگوهای منطقه‌ای با تهران، تاکید کرد که برای این‌گونه گفت‌وگوها باید کشورهای منطقه‌، خود پا پیش بگذارند. 

بدر البوسعیدی در گفت‌وگو با شرق‌الاوسط، درمورد روابط عمان با اسرائیل، اعلام کرد که این کشور هرچند از پیمان‌های ابراهیم حمایت می‌کند، قصد برقراری روابط با اسرائیل، مانند امارات متحده عربی و بحرین را ندارد. او در مورد مساله اسرائیل و فلسطین گفت: «عمان به دستیابی به صلح عادلانه، جامع و پایدار مبتنی‌بر راه حل دو کشور معتقد است. ما سومین کشور خلیج فارس که  روابط خود [با اسرائیل] را عادی‌سازی می‌کند، نخواهیم بود.»

بیشتر از جهان