سفر نماینده ویژه آمریکا در امور یمن به عربستان و عمان

پیش‌تر صحبت‌هایی از احتمال برگزاری یک نشست محرمانه بین نماینده آمریکا و حوثی‌ها مطرح شده بود

سفر فرستاده ویژه آمریکا در راستای اجماع بین‌الملل برای متوقف ساختن حمله حوثی‌ها به مارب که دچار بحران انسانی شده، صورت گرفته است - STR / AFP

به نوشته میراژ نیوز، تیم لندرکینگ، نماینده ویژه ایالات متحده در امور یمن امروز ۲۹ آوریل به عربستان سعودی و عمان سفر می‌کند تا در آنجا جلساتی را با مقامات ارشد دولتی برگزار کند. همچنین قرار است او به طور مشترک با مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن مذاکره کند.

گفتگوهای نماینده ویژه ایالات متحده به‌منظور اطمینان از تحویل منظم و بدون مانع کالا و کمک‌های بشردوستانه در سراسر یمن، آتش‌بس پایدار و انتقال طرفین به یک روند سیاسی خواهد بود. سفر فرستاده ویژه آمریکا در راستای اجماع بین‌المللی برای متوقف کردن حمله حوثی‌ها به مارب که دچار بحران انسانی شده، صورت گرفته است.

پس از آنکه واشنگتن پشتیبانی خود را از عملیات نظامی در یمن متوقف کرد، دولت بایدن اقدام به حذف نام حوثی‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی کرده و هدف از این تصمیم را تلاش برای کاهش اثرات فاجعه انسانی دانست و تأکید کرد که اقدام اخیر، ربطی به موضع واشنگتن مبنی‌بر مخالفت با حملات شبه‌نظامیان حوثی به متحد نزدیک آمریکا در منطقه ندارد.

پیش‌تر، عادل الجبیر در مصاحبه‌ای با عرب‌نیوز، این پرسش را مطرح کرد که چرا طبقه‌بندی حوثی‌ها به‌عنوان گروه تروریستی، مانعی برای رسیدن کمک‌های بشردوستانه به  تلقی می‌شود، درحالی‌که طبقه‌بندی طالبان به‌عنوان گروه تروریستی در افغانستان مانع رساندن کمک‌ها نمی‌شود؟ وی افزود که سازمان‌های متعددی در کشورهای مختلف جهان همچون«داعش» در سوریه، «حزب‌الله» در لبنان و «گروه الشباب» در سومالی به‌عنوان گروه‌های تروریستی معرفی شده‌اند، درحالی‌که توزیع کمک‌های بشردوستانه در آن کشورها همچنان ادامه دارد، اما تنها گروه حوثی به بهانه اوضاع بشردوستانه از فهرست گروه‌های تروریستی حذف می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود، مقامات عربستان سعودی اصرار دارند که هیچ تفاوتی بین دولت‌های بایدن و ترامپ در مورد تعهدات واشنگتن در قبال دفاع از عربستان سعودی و همچنین موضع ریاض در حمایت از تمایل دولت کنونی آمریکا برای پایان جنگ در یمن وجود ندارد، اما بنا به گفته رویترز، عربستان سعودی خواستار تضمین‌های بیشتر در مورد امنیت مرزهایش بوده و بر لزوم مهار نفوذ ایران در یمن تأکید دارد.

هم‌زمان با افزایش تلاش واشنگتن برای هماهنگی با ریاض و دولت یمن، صحبت‌هایی از نشست مقامات آمریکایی و رهبران حوثی در مسقط، پایتخت عمان مطرح است. این در حالی است که حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به شهرهای مختلف عربستان سعودی شدت گرفته است. تحولی که تردیدها را در مورد توانایی دولت ایالات متحده برای پایان دادن به بحران جنگ در یمن افزایش داده و این پرسش مطرح می‌شود که آیا اشاره به راه حل سیاسی پس از انتصاب تیموتی لیندرکینگ به‌عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن می‌تواند حوثی‌ها را وادار به متوقف کردن حملات موشکی مداوم به خاک عربستان سعودی و مناطق تحت کنترل دولت قانونی یمن کند؟

پیتر سالزبری، کارشناس امور یمن، معتقد است که سیاست‌گذاران آمریکایی فعلا برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای با ایران، نیاز به نشان‌دادن حمایت از عربستان سعودی و کاهش نگرانی مقامات کشورهای حوزه خلیج‌فارس داشته‌اند.

بیشتر از جهان