دیدار ظریف با سخنگوی حوثی‌ها در عمان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در فایل صوتی منتشر شده به صراحت می‌گوید که سیاست منطقه‌ای بر عهده سپاه است، نه دستگاه دیپلماسی

تصویر آرشیوی از دیدار ظریف با محمد عبدالسلام، سخنگوی شبه‌نظامیان حوثى در تهران-عکس از العربیه فارسی

همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر ملاقات نمایندگان ایران و عربستان سعودی با هدف کاهش تنش‌ها، خبرگزاری فرانسه از ملاقات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با نمایندگان حوثی‌ها در عمان خبر داد.

براساس این گزارش ظریف در این ملاقات حمایت تهران از آتش‌بس در یمن در مقابل مذاکره برای پایان دادن به بحران طولانی در این کشور را اعلام کرده است.

به گزارش العربیه محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها نیز از حمایت‌های ایران تشکر کرده است.

ملاقات‌هایی از این دست بین نمایندگان ایران و حوثی‌ها که گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی است در سال‌های گذشته نیز ادامه داشته است. اما ملاقات روز چهارشنبه همزمان با پخش مصاحبه تلویزیونی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است که گفته بود در صورتی که تهران به رفتار منفی خود در منطقه پایان دهد، امکان صلح وجود خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین مذاکرات هسته‌ای در وین برای بازگشت ایران و آمریکا به برجام است و گفته می‌شود که نمایندگان آمریکا برای کاهش نگرانی‌های کشور‌های منطقه درباره توافق احتمالی واشینگتن به تهران به خاورمیانه سفر کرده‌اند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی از جمله مقصدهای سفر این هیات آمریکایی اعلام شده است. از سوی دیگر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که هدایت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در وین را بر عهده دارد نیز اخیرا با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در همین زمین گفت‌و‌گو کرده است.

نگرانی کشورهای منطقه نسبت به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران و همچنین عملیات تحریک‌آمیز در منطقه شامل حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حوثی‌ها جدی است.

این نگرانی‌ها در جریان مذاکرات دولت اوباما با ایران که منتهی به برجام شد، نادیده گرفته شد و در نهایت شکست برجام را به دنبال داشت.

اکنون به نظر می‌رسد دولت بایدن قصد دارد دست‌کم بخشی از این نگرانی‌ها را نیز در چارچوب مذاکرات با ایران حل و فصل کند.

حمایت جواد ظریف از طرح آتش‌بس در یمن که در واقع ابتکاری است که عربستان سعودی ارایه داده نیست در همین راستا طبقه‌بندی می‌شود.

البته باوجود این حمایت، اخیرا فایل صوتی از ظریف منتشر شده که در آن به صراحت می‌گوید در زمینه سیاست منطقه‌ای؛ دیپلماسی کاره‌ای نیست و این میدان (سپاه پاسداران) است که هدایت امور را بر عهده دارد.

پیشتر رستم قاسمی از فرماندهان نیروی قدس سپاه و وزیر نفت سابق ایران در مصاحبه‌ای با شبکه روسی «راشا تودی» گفته بود جمهوری اسلامی «به صورت محدود تسلیحات در اختیار حوثی‌ها قرار داده و آنها را آموزش نظامی می‌دهد.» وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این مصاحبه گفت: «حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است و ایران از روند مسالمت‌آمیز بحران یمن و تلاش‌های سازمان ملل برای حل سیاسی این جنگ خانمان‌سوز حمایت می‌کند.»

از سوی دیگر آنتونیو گوترش  در گزارشی تایید کرده است که منشاء سلاح‌های استفاده شده در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی که حوثی‌ها مسئولیت آن را پذیرفتند، ایران است.

با این حال در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آمده است که ظریف در دیدار با محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها بار دیگر بر راهکار سیاسی برای بحران یمن و لزوم برقراری آتش‌بس تاکید کرده است.

محمد بن سلمان نیز در مصاحبه تلویزیونی سه‌شنبه شب تاکید کرده بود که حوثی‌ها باید به جنگ پایان داده، آتش‌بس را بپذیرند و پای میز مذاکره بیایند. ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که باوجود رابطه حوثی‌ها با یمن، آنها در نهایت یمنی هستند و از راهکار یمنی برای کشورشان حمایت می‌کنند.