قطع برق بیش از ۵۰ اداره و سازمان غیردولتی در تهران

با توجه به تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی ایران، امکان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در صنعت برق دور از ذهن به نظر می‌رسد

ایران توان جذب سرمایه لازم برای ارتقای صنعت برق خود را ندارد - عکس از فرارو

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران با اشاره به عدم صرفه‌جویی برخی از سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی، اعلام کرد بر اساس بازدید انجام شده، برق بیش از ۵۰ اداره و سازمان غیردولتی به دلیل عدم صرفه‌جویی قطع می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری تهران؛ غلامرضا عباس تأکید کرد ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی ملزم به رعایت صرفه‌جویی در مصرف برق و نکات مطرح شده در این زمینه هستند. بر همین اساس و به دستور استاندار تهران، بازرسی از ادارات و سازمان‌ها جهت سنجش وضعیت مصرف برق به‌صورت متناوب انجام می‌شود.

هفته گذشته و در همین رابطه، هیئت وزیران تصمیم گرفت که به دلیل کمبود برق و ضرورت تأمین برق مورد نیاز بخش‌های ضروری کشور از جمله بخش خانگی، ادارات و سازمان‌های دولتی در تهران و سراسر کشور تا پایان مردادماه، در روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهند بود.

مسئولان جمهوری اسلامی قطع گسترده برق را ناشی از افزایش مصرف، کمبود آب مورد نیاز برای نیروگاه‌های تولید برق و استخراج غیرمجاز رمزارزها معرفی می‌کنند؛ در حالی که منتقدان سوءمدیریت را دلیل نابسامانی موجود می‌دانند.

با ادامه قطع برق و خاموشی‌های گسترده در سراسر ایران که با قطع آب در بسیاری از ساختمان‌ها و نیز قطع تلفن و اینترنت همراه شده است، ابعاد اعتراض‌های مردمی نیز گسترش یافته است. در برخی شهرها مردم مقابل اداره برق جمع شدند و با شعارهای «استعفا، استعفا» اعتراض خود را نشان دادند. گروه دیگری از شهروندان نیز با سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» به وضع موجود اعتراض کردند.

در پی اعتراضات و به‌مانند سایر مشکلات، مشکل برق نیز از سوی مسئولان جمهوری اسلامی به دشمنان نسبت داده شد.

در همین راستا، خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، روز پنجشنبه ۱۷ تیرماه، در گزارشی تلاش کرد قطعی برق در ایران را ناشی از خرابکاری «گروهک‌های ضدانقلاب» معرفی کند و از قول یک منبع آگاه نوشته است که سه تن از کارکنان یکی از نیروگاه‌های مهم برق کشور در همین ارتباط بازداشت شده‌اند.

بنا بر ادعای منبع خبرگزاری فارس، «این افراد در راستای تخریب و از کار انداختن بخشی از نیروگاه برق و ایجاد قطعی‌های مکرر برق در برخی شهرهای بزرگ، فعالیت داشتند. در اعتراف‌های صورت گرفته مشخص شد سازماندهی این افراد را بخشی از بدنه ضدانقلاب از خارج کشور انجام داده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار گوناگونی در مورد ظرفیت نیروگاهی در ایران ارائه می‌شود. گزارش‌های رسمی وزارت نیرو و همچنین سخنان دولتمردان از وجود ظرفیت بالای ۸۵ هزار مگاواتی تولید برق کشور خبر می‌دهند اما در عمل، تولید برق کشور در هفته‌های گذشته به‌سختی به ۵۶ هزار مگاوات رسید. در عین حال، این روزها به دلیل افزایش تقاضای ناشی از گرمای بی‌سابقه هوا، ایران با حدود ۱۱۰۰۰ مگاوات کسری در تأمین برق معادل حدود یک‌ششم کل ظرفیت نیروگاهی فعال مواجه شده است. می‌توان گفت دلیل اصلی اختلاف در آمار مربوط به ظرفیت نیروگاهی لحاظ کردن نیروگاه‌های خارج از رده است.

برخلاف ادعای رسانه نزدیک به سپاه، مشکل برق امنیتی نیست. با توجه به وضعیت اقتصادی ایران، امکان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در صنعت برق دور از ذهن به نظر می‌رسد. توافق احتمالی ایران و آمریکا می‌تواند شرایط جذب سرمایه خارجی را در میان‌مدت فراهم کند، هرچند توافق احتمالی با چالش‌های خاص خود روبه‌روست.

بروز بحران در بخش برق با توجه به مشکلات بسیار و میزان بالای مصرف داخلی قطعی به نظر می‌رسد. دولت رئیسی کار آسانی در بخش تأمین برق مورد نیاز، به‌ویژه در ماه‌های سرد سال نخواهد داشت، چرا که با افزایش مصرف گاز طبیعی در بخش خانگی نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از مازوت خواهند بود که این امر به آلودگی هوا منجر خواهد شد.

تغییر الگوی مصرف، بهسازی شبکه انتقال نیرو، افزایش راندمان نیروگاهی و افزایش ظرفیت تولید برق، ممنوعیت استخراج رمز ارز در کوتاه‌مدت مواردی نیستند که دولت رئیسی بتواند بدون در نظر گرفتن سیاست‌های داخلی، خارجی و اقتصادی ایران، آن‌ها را حل‌و‌فصل کند.