داستان ادامه‌دار قطع برق در ایران

افزایش پی‌در‌پی تعرفه‌ها تنها راه حل مورد نظر مسئولان در سال‌های گذشته بوده است

جیره‌بندی و قطع برق در ایران، به ویژه در فصل گرما، موضوع جدیدی نیست- عکس از ایرنا

جیره‌بندی و قطع برق در ایران، به ویژه در فصل گرما، موضوع جدیدی نیست و به نظر می‌رسد با گذشت چند دهه، مسئولان ایرانی هنوز یک راه حل پایدار برای تامین برق مورد نیاز کشور پیدا نکرده‌اند.

این در حالی است که برای کاهش مصرف برق یا آب، که مشکل مشابهی در این سال‌ها برای شهروندان ایجاد کرده است، افزایش پی‌در‌پی تعرفه تنها راه حل مورد نظر مسئولان در سال‌های گذشته بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، طبق مصوبه سال ۹۷ هیئت وزیران در خصوص میزان افزایش سالانه تعرفه آب و برق مصرفی بخش خانگی، در آغاز اردیبهشت هر سال تعرفه تمامی مشترکان ۷ درصد افزایش می‌یابد.

بر اساس آن مصوبه، در ابتدای خرداد هر سال نیز ۱۶ درصد به تعرفه آب و برق «مشترکان پرمصرف» اضافه می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران از نظر بارندگی جزو مناطق آب‌وهوایی خشک و نیمه‌خشک به شمار می‌رود. با این حال، کارشناسان و حتی مسئولان اذعان کرده‌اند که مدیریت اشتباه به کمبود آب و از بین رفتن منابع آبی دامن زده است.

مسئله برق نیز متفاوت نیست و با وجود سدسازی‌های متعدد و صرف هزینه‌های گزاف مالی و سیاسی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر، که تهران می‌گوید هدف اصلی برنامه هسته‌ای آن است، مشکل همچنان باقی است.

با این حال، افزایش بهای برق نتوانسته است مشترکان را به صرفه‌جویی وادار کند و امسال هم بحث جیره‌بندی و قطع برق، همزمان با آغاز فصل گرما، در بخش‌هایی از کشور مطرح، و زمان بندی‌های آن هم منتشر شده است.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران، روز شنبه گفت برای هر استان یک سقف مصرف تعریف شده است که باید با اقدامات مدیریتی میزان مصرف خود را کاهش دهند، در غیر این صورت متحمل خاموشی خواهند شد.

تسنیم روز جمعه در گزارشی نوشت که نخستین بار نقطه اوج مصرف برق کشور در اردیبهشت ماه به مرز ۵۴ هزار مگاوات رسید، که در تاریخ صنعت برق ایران یک «رخداد بی‌سابقه» به شمار می‌آید.

نابسامانی در حوزه انرژی باعث شده است که رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران روز شنبه هشدار دهد که قطعی‌های مکرر آب، برق، و گاز در ماه‌های گذشته، آسیب‌های سنگینی به صنعت کشور وارد کرده است.

علاوه بر موارد معمول مصرف برق، که با افزایش جمعیت کشور روند صعودی داشته است، استخراج رمزارز یا ارز دیجیتال که نیاز به رایانه‌های پرمصرف دارد نیز مشکلی دیگر به مشکلات پیشین افزوده است.

سخنگوی صنعت برق امروز همچنین اعلام کرد که مصرف برق مراکز مجاز استخراج رمزارز در کشور به ۳۰۰ مگاوات رسیده است، که برای حفظ تعادل و پایداری شبکه برق، از امروز در زمان «پیک» مصرف قطع خواهند شد.

به گفته مصطفی رجبی مشهدی، بر اساس بارهای شناسایی شده و برآوردهای صورت گرفته، در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ مگاوات برق در مراکز غیرمجاز استخراج رمزارز در سراسر ایران مصرف می‌شود.

ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا تلاش زیادی برای استفاده از رمزارز و سرمایه‌گذاری در این حوزه کرده است و نتایج یک تحقیق جدید، نشان می‌دهد که بیش از ۴ درصد کل استخراج بیت‌کوین در جهان، در ایران انجام شده است.