ابراز نگرانی عربستان از روند رو به رشد فعالیت‌های هسته‌ای ایران

«این اقدامات جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌ها در مسیر رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای را با مانع روبه‌رو می‌کند»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران به این نهاد اطلاع داده که فرایند غنی‌سازی اورانیوم فلزی را آغاز کرده است- HO / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

به دنبال اعلام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده، یک مقام وزارت امور خارجه عربستان سعودی می‌گوید ریاض از فعالیت‌های رو به رشد هسته‌ای تهران که امنیت منطقه را تهدید می‌کند، نگران است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه از قول این مقام که هویت او فاش نشده، نوشته است: «ریاض از روند فزاینده فعالیت‌های هسته‌ای ایران و توسعه توانایی‌هایش... که با اهداف صلح‌آمیز سازگاری ندارند، بسیار نگران است.»

وی به این خبرگزاری گفت که حرکت ایران برای تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با ۶۰ درصد خلوص و اورانیوم فلزی با ۲۰ درصد، «نشان‌دهنده یک تهدید فزاینده» علیه امنیت منطقه‌ای و پیمان منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام ارشد دولت سعودی در ادامه خاطرنشان کرده است که این اقدامات جمهوری اسلامی ایران، تلاش‌ها در مسیر رسیدن به یک توافق جامع هسته‌ای برای تضمین ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی را با مانع روبه‌رو می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران به این نهاد اطلاع داده که فرایند غنی‌سازی اورانیوم فلزی را آغاز کرده است؛ فرایندی که ایران در برجام از آن منع شده بود و می‌تواند به تولید سلاح هسته‌ای کمک کند.

ایالات متحده و اتحادیه اروپا، که برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال گفت‌وگو با ایران‌اند، از این تصمیم انتقاد کرده‌اند. ایران ضمن رد انتقادها مدعی است هدفش تولید سوخت برای رآکتور تحقیقاتی است و نه تولید سلاح هسته‌ای.

مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود در آن توافق، از فروردین ماه آغاز و تاکنون شش دور از آن برگزار شده است. تاریخ برگزاری دور هفتم گفت‌وگوها هنوز تعیین نشده است.