دور هفتم مذاکرات احیای برجام؛ آمریکا و اروپا در انتظار ایران

ند پرایس ابراز امیدواری کرد هفتمین دور مذاکرات در زمان مناسب انجام شود

آمریکا همچنان در انتظار پاسخ ایران به پیشنهادات مطرح شده در وین برای احیای برجام است-JOE KLAMAR / AFP

ند پراس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ابراز امیدواری کرد که دور هفتم مذاکرات احیای برجام در زمان مناسب برگزار شود.

او به زمان این مذاکرات اشاره نکرده اما گفت: «هرچند چیزی در دنیای دیپلماسی قابل پیش‌بینی نیست اما انتظار داریم هفتمین دور گفت‌و‌گو‌ها در زمان مناسب و درست برگزار شود.»

پیش از این اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی گزارش داده بود که آمریکا همچنان در انتظار پاسخ ایران به پیشنهادات مطرح شده در وین برای احیای برجام است. به گزارش اکسیوس «در واقع همه منتظر ایران هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال پرایس در کنفرانس خبری روز چهارشنبه تاکید کرد که تیم آمریکا در انتظار دور بعدی مذاکرات است.

ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام را در وین برگزار کردند.

اما انتظار می‌رود با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و روی کار آمدن دولت جدید در نیمه مردادماه، ادامه مذاکرات در دولت ابراهیم رییسی دنبال شود.

هرچند اخبار ضد و نقیضی درباره حجم اختلافات باقی‌مانده منتشر می‌شود، به نظر می‌رسد طرفین به توافق‌هایی در زمینه لغو برخیی تحریم‌ها، یکی از خواسته‌های کلیدی تهران دست یافته‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواستار لغو همه تحریم‌ها و دریافت تضمین از آمریکا درباره خارج نشدن دوباره از برجام است.

آمریکا نیز از ایران می‌خواهد به تعهدات خود در برجام بازگردد. اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی گمانه‌زنی‌ها در مورد به بن‌بست رسیدن مذاکرات را تکذیب کرده و می‌نویسد که ایران در میانه روند مشاوره‌های داخلی قرار دارد.

از سوی دیگر برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از طرح موضوع برنامه‌های موشکی در مذاکرات احیای برجام است.

این در حالی است که اروپا و آمریکا نسبت به تولید اورانیوم فلزی در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

از آنجایی که در گذشته نیز مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در اواخر دولت محمود احمدی‌نژاد نیز پیش از روی کار آمدن حسن روحانی متوقف شد و سپس در چارچوب مذاکرات برجام در دولت روحانی دنبال شد، انتظار می‌رود مذاکرات با آغاز به کار دولت رییسی ادامه پیدا کند.