احتمال اعلام «وضعیت اضطراری» در توکیو و لغو برنامه حمل مشعل

بازی‌های المپیک قرار بود پارسال برگزار شود اما شیوع جهان‌گستر کرونا مانع شد

علی‌رغم مخالفت گسترده مردم با برگزاری المپیک در دوره همه‌گیری، این مسابقات از ۲۳ ژوییه شروع خواهد شد - Kazuhiro NOGI / AFP

ژاپن ممکن است چند هفته مانده به آغاز المپیک به علت همه‌گیری کرونا در توکیو «وضعیت اضطراری» اعلام کند.

به گزارش روزنامه سانکی دولت ممکن است برای جلوگیری از افزایش ابتلا به کووید ۱۹ دست به کار شود. همچنین طبق این گزارش وضعیت «شبه اضطراری» در سه استان همسایه توکیو و محل برگزاری برخی از مسابقات المپیک تمدید می‌شود ولی از مدت این تمدید ذکری به میان نیامده است.

مقامات ژاپن پیش از این اعلام کرده بودند مراسم حمل مشعل المپیک در پایتخت را به دلیل نگرانی‌های بهداشتی لغو خواهند کرد و مراسم روشن کردن مشعل را به صورت زنده از طریق فضای مجازی پخش خواهند کرد.

علی‌رغم مخالفت گسترده مردم با برگزاری المپیک در دوره همه‌گیری، این مسابقات از ۲۳ ژوییه شروع خواهد شد.

طبق گزارش روز چهارشنبه ۱۶تیر خبرگزاری رویتر، ژاپن ممکن است از حضور تماشاگران در این مسابقات نیز جلوگیری کند.

طبق گزارش‌ها، از آغاز همه‌گیری کرونا، بیش از ۸۰۹ هزار نفر در ژاپن به این ویروس مبتلا شدند و کرونا جان نزدیک به ۱۴ هزار و ۹۰۰ نفر را گرفت. در چهار هفته گذشته نیز آمار هفتگی ابتلا به کرونا در این کشور شرق آسیا همواره بیش از ۱۰ هزار نفر بوده است.

به علت آنکه اجرای برنامه تزریق واکسن کووید ۱۹ نیز کند بوده است، فقط یک‌چهارم جمعیت این کشور دست‌کم یک دوز واکسن تزریق کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون هفته‌ها است که کارشناسان پزشکی می‌گویند با توجه به نگرانی‌هایی که در مورد دامن زدن المپیک به موج گسترده و جدیدی از شیوع کرونا در میان مردم وجود دارد جلوگیری از حضور تماشاگران در این مسابقات کم‌خطرترین گزینه است.

برگزارکنندگان المپیک توکیو پیش از این حضور تماشاگران خارجی را ممنوع کرده بودند و برای جلوگیری از شیوع کرونا حداکثر حضور مجاز برای تماشاگران داخلی را نیز ۵۰ درصد ظرفیت و تا ۱۰ هزار نفر اعلام کرده بودند.

انجمن برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو همچنین اعلام کرد بر اساس چگونگی اعلام وضعیت اضطراری کرونا یا سایر محدودیت‌های مربوط به آن در ژاپن برای حضور تماشاگران محدودیت‌های دیگری هم وضع خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی آگاه در حزب حاکم ژاپن اعلام کرد «اگر بخواهیم از منظر سیاسی بگوییم اکنون جلوگیری از حضور تماشاگران گریزناپذیر است.»

بازی‌های المپیک قرار بود پارسال برگزار شود اما شیوع جهان‌گستر کرونا مانع شد.

در مذاکرات پنج جانبه‌ای که در روز پنج‌شنبه، ۱۷تیر، برگزار خواهد شد و در آن توماس باخ رییس کمیته بین‌المللی المپیک(آی‌.او.سی) و فرماندار توکیو هم حضور دارند در مورد تماشاگران تصمیم‌گیری خواهد شد.

شیگرو اومی مشاور ارشد امور بهداشت دولت ژاپن روز چهارشنبه، ۱۶تیر، به کارگروه بهداشت مجلس ژاپن اعلام کرد باید حضور مقامات المپیک و سایرین در  رویدادهای المپیک را هر چه بیش‌تر کاهش داد.

به گفته او اوایل ژوییه تا سپتامبر «یکی از مهم‌ترین بازه‌های زمانی» برای مقابله با کرونا در ژاپن است.

آقای اومی گفت: «گفته‌ایم که بهتر است مسابقات بدون تماشاگر برگزار شود.»

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از ورزش