خبر بد برای دوستداران المپیک؛ توکیو فقط تماشاگر محلی می‌پذیرد

ممنوعیت حضور هواداران خارجی، تنها چند روز پیش از روشن شدن مشعل مسابقات اعلام شد

کل هزینه این مسابقات، بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد پوند بوده است و بخش عمده آن از طریق مردم تأمین شده است-Kazuhiro NOGI / AFP

تماشاگران بین‌المللی از سفر به ژاپن برای حضور در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ در توکیو منع شده‌اند. این مسابقات پس از ۱۲ ماه تأخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا، تابستان امسال برگزار خواهند شد. برگزارکنندگان تأکید دارند که این مسابقات انجام خواهند شد، اما تنها تماشاگران محلی پذیرفته می‌شوند.

کمیته برگزارکننده مسابقات المپیک توکیو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به منظور روشن کردن وضعیت دارندگان بلیت ساکن خارج از کشور و فراهم کردن فرصت تغییر در برنامه سفرشان، طرفین ژاپنی به این نتیجه رسیده‌اند که ورود آن‌ها به ژاپن در زمان برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک ممکن نیست.»

از قرار، هواداران خارجی حدود ۱ میلیون بلیت خریداری کرده‌اند. برگزارکنندگان وعده داده‌اند که مبلغ پرداخت شده مسترد خواهد شد، هرچند این کار توسط «فروشندگان مجاز بلیت» صورت خواهد گرفت که مسئول کنترل فروش خارجی بلیت‌ها هستند.

سیکو هاشیموتو، رئیس کمیته برگزاری، گفت: «ما در همه موارد می‌توانیم تا آخرین لحظه برای تصمیم‌گیری صبر کنیم، اما در مورد تماشاگران نه. آن‌ها باید ترتیب محل اقامت و پرواز را بدهند. بنابراین باید زود تصمیم بگیریم، وگرنه برای آن‌ها دردسر بزرگی ایجاد می‌کنیم. می‌دانم که این مسئله‌ بسیار سختی است.»

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک (آی‌او‌سی) آن را «تصمیمی دشوار» خواند. وی افزود: «ما باید تصمیماتی بگیریم که می‌توانند مستلزم فداکاری همه باشند.»

پیامدهای مالی آن برای ژاپن بسیار زیاد است، زیرا این مسابقات تقریباً به طور کامل از طریق مردم تأمین می‌شوند. پیشبینی می‌شود که ممنوعیت حضور هواداران خارجی بیش از ۵۰۰ میلیون پوند به ضرر آن‌ها خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس آخرین آمار دولت، کل هزینه این مسابقات بین ۱۰ تا ۲۰ میلیارد پوند بوده است و بخش عمده آن از طریق مردم تأمین شده است.

ممنوعیت حضور هواداران خارجی، تنها چند روز پیش از روشن شدن مشعل مسابقات آزمایشی المپیک از فوکوشیما در شمال شرقی ژاپن اعلام شد. این دوره ۱۲۱ روزه با حضور ۱۰ هزار دونده در سراسر ژاپن انجام خواهد گرفت و روز ۲۳ ژوئیه طی یک مراسم افتتاحیه در استادیوم ملی توکیو به پایان خواهد رسید.

این مسابقه آزمایشی به عنوان تمرین برای مسابقات المپیک و پارالمپیک صورت می‌گیرد که در آن ۱۵ هزار و چهارصد ورزشکار وارد ژاپن خواهند شد. آن‌ها پیش از خروج از خانه، هنگام ورود به ژاپن، و در طول مدتی که در «حباب» امن دهکده وزرشکاران در امتداد خلیج توکیو هستند، آزمایش خواهند شد.

ورزشکاران برای ورود به ژاپن نیازی به واکسیناسیون نخواهد داشت، اما بسیاری از آن‌ها واکسینه خواهند بود.

در اواسط جلسه روز شنبه، زلزله‌خیز بودن منطقه شمال شرق ژاپن، و به طور کلی ژاپن، به باخ و دیگر دست‌اندرکاران یادآوری شد. در همان زمانی که باخ و بقیه داشتند برای جلسه گفت‌وگوی مجازی خود آماده می‌شدند، زمین‌لرزه‌ شدیدی توکیو را لرزاند و باعث هشدار سونامی شد. قدرت این زمین‌لرزه توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده ۷.۲ ریشتر و مکان آن در شمال شرق ژاپن، منطقه‌ای که در سال ۲۰۱۱ بر اثر زلزله‌ای بزرگ و سونامی آسیب دید، تعیین شد.

تامایو ماروکاوا، وزیر المپیک ژاپن، در گفت‌وگوی تصویری از توکیو با باخ در سوییس گفت: «فکر می‌کنم نمایشگر دارد تکان می‌خورد. شما متوجه لرزش صفحه شدید؟ راستش در همین لحظه دارد زلزله می‌آید.»

به گفته مقامات، هیچ آسیب و خسارتی گزارش نشده است.

مسابقات المپیک قرار است از ۲۳ ژوییه آغاز شود و در روز ۸ اوت به پایان برسند. مسابقات پارالمپیک از روز ۲۴ اوت تا ۵ سپتامبر برگزار خواهند شد و آن‌ها نیز تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهند گرفت.

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری اسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از ورزش