اعتراض گزارشگر سازمان ملل به زندانی شدن مدافعان حقوق بشر در ایران

مری لالور: «امنیت و سلامت زندانیان به طور سازمان‌یافته به خطر افتاده است»

مری لالور، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر - عکس از توییتر MaryLawlorhrds

گزارشگر ویژه سازمان ملل از ایران خواست از بازداشت طولانی‌مدت مدافعان حقوق بشر دست بردارد و آن‌ها را آزاد کند.

مری لالور، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، با انتقاد از عملکرد جمهوری اسلامی ایران در برخورد با مدافعان حقوق بشر و بازداشت طولانی‌مدت آن‌ها، از حکومت ایران خواست همه فعالان حقوق بشر بازداشت شده را آزاد کند.

مری لالور در بیانیه خود با بیان اینکه قابل‌ پذیرش نیست کسی به دلیل دفاع از حقوق بشر به ۱۰ سال زندان محکوم شود، گفت: «مدافعان زنان، کودکان، حقوق زندانیان، آزادی بیان، تشکل‌ها و اقلیت‌ها به دلیل به زندانی شدن طولانی‌مدت در معرض خطرند و این در حالی‌ است که از حق دادرسی عادلانه نیز محروم بوده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارشگر ویژه سازمان ملل وضعیت نسرین ستوده، اسماعیل عبدی، سهیل عربی و محمد نجفی، چهار مدافع حقوق بشر زندانی، را یادآور شد که به ۱۰ تا ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند. مری لالور در بیانیه خود همچنین از امیرسالار داودی، وکیل و مدافع حقوق بشر، یاد کرد که به دلیل بی‌نظمی در اولین جلسه دادگاه به طور موقت با قرار وثیقه ۲۰ میلیارد ریالی از زندان رجایی شهر آزاد شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل تاکید کرد که در صورت زندانی شدن مدافعان حقوق بشر، برخی از حقوق مردم پایمال می‌شود و بی حمایت باقی می‌ماند. او با بیان اینکه مدافعان حقوق بشر در همه کشورهای دنیا خدمات مهمی انجام می‌دهند اما در ایران به اقدام علیه امنیت ملی متهم می‌شوند، از جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخوردهای قهری انتقاد کرد.

او با اعتراض به عملکرد ایران که منتقدان خود را زندانی می‌کند، مراقبت‌های بهداشتی در زندان را ناکافی دانست و گفت: «امنیت و سلامت زندانیان به طور سازمان‌یافته به خطر افتاده است به‌ طوری‌ که آن‌ها را از دارو و مراقبت کافی در زندان محروم می‌کنند.»

او با تاکید بر وضعیت زنان زندانی مدافع حقوق بشر افزود: «تا زمانی که همه مدافعان حقوق بشر آزاد نشوند و قوانینی وضع نشود که به طور خاص از آن‌ها محافظت کند، این چرخه وحشتناک بازداشت‌ها متوقف نخواهد شد.»