گزارش تفصیلی عفو بین‌الملل از شکنجه برادران افکاری در زندان

«آن‌ها برای اعتراف علیه خود، بارها تحت شکنجه و اعمال غیرانسانی قرار گرفتند»

برداران افکاری و خانواده آن‌ها از شهریور ۱۳۹۹ چندین بار خواستار انتقال از سلول انفرادی به بند عمومی زندان شده‌اند- عکس از توییتر

روز شنبه و به مناسبت روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه، سازمان عفو بین‌الملل در یک گزارش مفصل، به جزئیات شکنجه‌هایی پرداخت که بر برادران نوید افکاری (وحید و حبیب افکاری)  در زندان اعمال شده است.

برادران افکاری در پی اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت، و به قتل کارمند یک نهاد امنیتی و «محاربه» متهم شدند. نوید به اعدام محکوم شد و حکم او در شهریور گذشته اجرا شد. وحید و حبیب نیز به زندان محکوم شدند.

در گزارش عفو بین‌الملل که با ارائه اسناد مرتبط منتشر شده است، گفته می‌شود که علاوه بر شکنجه‌های مداوم و حبس طولانی‌مدت در سلول انفرادی «بدون پنجره»، آنان از دسترسی به تلفن، ملاقات با خانواده، و مراقبت‌ پزشکی نیز محروم بوده‌اند.

در این گزارش به شکایاتی که این دو برادر از وضعیت خود در زندان به نهادهای قضایی جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده‌اند، اشاره شده است و گفته می‌شود که آن‌ها برای اعتراف علیه خود، بارها تحت شکنجه و اعمال غیرانسانی قرار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وحید افکاری در آن شکایات و نیز در جلسات دادگاه، گفته است که بازجویان او را به مرگ و «زندانی کردن، کشتن یا آسیب رساندن به اعضای خانواده‌اش» و نیز «آزار جنسی مادر و خواهرش» تهدید کرده‌اند.

حبیب افکاری، که پس از بازداشت دو برادرش در سال ۹۷ پیگیر وضعیت آنها بود و در آذر همان سال بازداشت شد، نیز ۳۳ روز در سلول انفرادی بوده است و به او گفته‌اند «اینجا جایی است که بیضه‌هاتو می‌کشیم، جاییه که خروس توش تخم می‌ذاره.»

در شکایتی که او نیز به قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده بود، گفته شده است که بازجویان وزارت اطلاعات او را «مکرراً تحت شکنجه و سایر رفتارهای بی‌رحمانه و غیرانسانی» قرار دادند تا علیه دو برادرش شهادت بدهد.

بر اساس این گزارش، ماموران اطلاعاتی با پوشاندن صورت حبیب با کیسه پلاستیکی، او را  دچار «حس خفگی» کرده‌اند و در همان حال یکی از شکنجه‌گرها هم به او گفته است که اگر به مقاومت ادامه دهد، «بیضه‌هایت را هم می‌ترکانم.»

عفو بین‌الملل در گزارش خود تاکید کرده است که مستندات دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران علیه وحید و حبیب افکاری، متکی به «اعترافات تحت شکنجه» است و به شکایات آنان در مورد شکنجه و آزارهای روحی توجه‌ نشده است.

برداران افکاری و خانواده آن‌ها از شهریور ۱۳۹۹ چندین بار خواستار انتقال از سلول انفرادی به بند عمومی زندان شده‌اند، اما به درخواست آنها تاکنون پاسخ داده نشده است. آنان در زندان عادل‌آباد شیراز محبوس هستند.

خانواده این دو برادر در ۲۲ خردادماه برای اعتراض به ادامه حبس و زندان انفرادی آن‌ها به مقابل زندان رفتند، اما با برخورد شدید ماموران امنیتی روبه‌رو، و ساعاتی  نیز بازداشت شدند.