سودجویی شرکت‌ها در ترغیب کودکان به کاهش وزن

هدف برنامه مورد انتقاد «کوربو» راهنمایی کودکان در مسیر کاهش وزن است

spectator life

کارشناسان بابت راه‌اندازی برنامه «غیرمسئولانه» کاهش وزن برای کودکان، از شرکت دبلیودبلیو(وزن‌بانان سابق) انتقاد کردند.

این برنامه کاربردی که «کوربو»نام دارد، «برای کمک به کودکان و نوجوانان در رسیدن به وزن بهداشتی‌تر و عادت‌های بهداشتی» طراحی شده است. 

این برنامه کاربردی از کودکان می‌خواهد که سن، وزن، قد و اهداف بهداشتی خود را وارد آن کنند و سپس هر چه می‌خورند، فهرست‌وار در بخش خاطره‌نویسی غذایی وارد کنند.

در این برنامه از سامانه «چراغ راهنمایی» هم که دانشگاه استنفورد پدید آورده است، گرته‌برداری کرده‌اند تا به بچه‌ها کمک کنند تا دریابند چه غذاهای برای سلامتی مفید است، و چه خوراکی‌هایی زیان‌بار است.

اما کودکان  آسیب‌پذیر هستند و منتقدان بسیاری نگرانند که مبادا این برنامه کاربردی، به پا گرفتن رفتارهای تغذیه‌ای وسواسی و ناسالم  در آن‌ها بیانجامد.

هدف شرکت «دبلیودبلیو»آن است که برای این برنامه، کاربرانی از کودکان ۸ تا ۱۷ ساله پیدا کند، و تا کنون فقط در ایالات متحده آن را عرضه کرده‌اند. 

شرکت «دبلیودبلیو»روز سه‌شنبه در توییتر این برنامه را معرفی کرد و نوشت: «مشتاقیم که برنامه علمی «کوروبوهلت»را معرفی کنیم که مختص کودکان و نوجوانان است و  عادت‌های غذایی‌شان را بهبود می‌دهد و فعال‌تر می‌شوند.»

این شرکت هم‌چنین فیلم دختربچه ۱۲ ساله‌ای به نام «یولیانا»را هم‌رسانی کرد که می‌گفت، به کمک این برنامه توانسته زمان‌بندی دویدن خود در مدرسه را بهبود دهد.

اعلان شرکت «دبلیودبلیو» به سرعت نظر منتقدان را در رسانه‌های اجتماعی جلب کرد و بسیاری گفتند که این برنامه ممکن است کودکان را  دستخوش اختلالات غذایی کند.

شخصی در توییتر نوشت:  «دنبال‌کردن و محدودسازی دریافت غذا را به کودکان آموزش دادن، به‌هیچ وجه تن‌درستی‌بخش یا بهبوددهنده نیست».

شخص دیگری نوشت: «برنامه‌ای که شرکت وزن‌بانان دارد برای وزن‌کاهی کودکان درست می‌کند، واقعاً وحشتناک است و از هر لحاظ که بنگریم، مطلقاً نادرست است. البته قابل فهم هم هست، چون بالاخره از هر چه بگذریم این شرکت از اختلالات غذایی پول درمی‌آورد».

جمیله جمیل، فعال اجتماعی، نیز این موضوع را ارزیابی کرده است و نوشته است: «وای چه کثافت‌بازاری.... مسخره‌بازی از این بدتر؟ آخر وسواس کم‌وزنی و کالری‌سوزی و کم‌غذایی را به جان بچه‌های ۸ ساله می‌اندازند؟ خودم فقط به خاطر آن که سنگین‌ترین دختر کلاس بودم از ۱۱ سالگی این وسواس به جانم افتاد. غذاهراس شدم. نوجوانی و جوانی‌ام به باد رفت».

این ستاره مجموعه تلویزیونی «جای خواب»، از پدران و مادرانی که نگران سلامت و سبک زندگی فرزند خود هستند، درخواست کرد که فرزندان‌شان را وزن نکنند و افزود: «بگذارید که فراوان خوراکی‌های مغذی بخورند و  در عین حال، فراوان هم ورزش‌های سرگرم‌کننده انجام بدهند تا سلامت فکر داشته باشند. اعداد و ارقام، انواع نمودارهای موفقیت/شکست را روی سرشان هوار نکنید، وگرنه آن‌ها را به سراشیبی‌‌های لغزنده‌ای خواهید انداخت».

این برنامه کاربردی چنان هیاهویی به پا کرده است که هم اکنون بیش از ۲ هزار نفر با امضا کردن طوماری، خواهان جلوگیری از آن شده‌اند.

بنگاه خیریه چاقی بریتانیا هم که در نبرد با مشکلات چاقی از کودکان و بزرگ‌سالان حمایت می‌کند، در گفت‌وگویی با ایندیپندنت با برنامه جدید شرکت «دبلیودبلیو» مخالفت کرد و گفت، این شرکت خیلی بی‌مسئولیت است.

سارا لوبروک، رئیس این بنگاه، می‌گوید: «راه‌اندازی برنامه جدید شرکت دبلیودبلیو  ما را نگران کرده است. بچه‌های این رده سنی که هدف این برنامه هستند، خیلی آسیب‌پذیرند و ممکن است دچار اختلالات وزنی درازمدت شوند. بررسی‌ها نشان داده است که اگر کوشش برای کاستن وزن در کودکی درست انجام نگیرد، اختلالات تغذیه‌ای و معضلات تن‌انگاره‌ای را بدتر می‌کند. شرکت دبلیودبلیو با راه‌اندازی چنین برنامه‌ای خیلی غیرمسئولانه رفتار کرده است و روشن است که فکر و ذکرشان فقط آن است که پولی به جیب بزنند».

ریهانون لامبر، نویسنده و تغذیه‌شناس، هم با این نظر موافق است و می‌افزاید که  بسیاری از موارد اختلال غذایی و ضعف در امور تغذیه، نتیجه پرهیزهای غذایی و  تن دادن به چنین پرهیزهایی در سنین پایین است.

لامبر می‌گوید: «در واقع چگونگی نگرشی که کودکان به غذا دارند، تجربه غذایی‌شان و آموزشی که در این‌باره می‌بینند، سلامت ذهنی و جسمی آن‌ها در آینده را شکل می‌دهد. این برنامه  جدید خیلی من را نگران کرده است. تحمیل کردن محدودیت‌ها و مطلوبیت‌های مبتنی بر آمار در چنین سن‌های پایینی، می‌تواند برای حال و آینده کودکان مخرب باشد. می‌دانم که باید به سلامت نسل‌های آینده کمک کنیم، اما چنین راهکاری را قبول ندارم».

طبق گزارش سازمان خدمات سلامت ملی بریتانیا، زنان و مردان در هر سنی ممکن است دچار اختلال غذایی شوند، اما این اختلالات در زنان رده سنی ۱۳ تا ۱۷ فراگیرتر است.

طبق اعلام بنیاد خیریه «بیت»که حامی افراد دچار اختلالات غذایی است، بسیاری از اختلالات غذایی در دوران بزرگ‌سالی پدید می‌آیند، اما مواردی از بی‌اشتهایی در سن شش‌سالگی هم مشاهده شده است.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/life-style

© The Independent

بیشتر از زندگی