تاثیر مثبت مصرف مواد غذایی ارگانیک بر عملکرد مغز کودکان

مغز در دوران کودکی هنوز برای دفاع مقابل مواد شیمیایی موجود در محیط رشد نکرده است

کارشناسان می‌گویند رژیم غذایی سالم‌تر می‌تواند تاثیری مستقیم بر رشد مغزی کودکان داشته باشد - Pixabay

نتیجه یک پژوهش بین‌المللی حاکی از آن است که کودکانی که از مواد غذایی ارگانیک تغذیه می‌کنند، از رشد ذهنی بهتری برخوردارند.

مواد ارگانیک، مواد غذایی است که در کشت، برداشت و عرضه آن‌ها از مواد شیمیایی از نوع آفت‌کش یا کودهای شیمیایی استفاده نشده است. این امر در مورد پرورش حیوانات نیز صدق می‌کند. 

پژوهشگران در اسپانیا سطح «هوش سیال» کودکان را که توانایی حل منطقی مسائل با استفاده از «حافظه کوتا‌ مدت» دارد، بررسی کرده‌اند. حافظه کوتاه مدت مقدار محدود اطلاعاتی است که برای استفاده عملی عملکرد ذهن در مغز بایگانی می‌شود و با مقدار معتنابه حافظه بلندمدت که در طول زندگی ضبط می‌شود متفاوت است 

کارشناسان می‌گویند رژیم غذایی سالم‌تر می‌تواند تاثیری مستقیم بر رشد مغزی کودکان داشته باشد.

جوردی خولوِز، مولف ارشد این گزارش که با محققان «انستیتو بهداشت جهانی» همکاری داشته است می‌گوید: «رژیم غذایی ارگانیک مغذی‌تر از غذاهای آماده (فست‌فود) و حاوی موادی از جمله اسیدهای چرب، ویتامین و آنتی‌اکسیدان است که برای کار مغز ضروری است. ترکیب این مواد احتمالا عملکرد ذهنی را در دوران کودکی تقویت می‌کند.»  

دانشمندان همچنین می‌گویند عواملی از جمله مصرف غذاهای آماده (فست‌فود) و زندگی در خانه‌های شلوغ و مملو از دود سیگار موجب کاهش سطح «هوش سیال» می‌شود.

افزون بر این، قرار گرفتن در معرض ذرات کوچک موسوم به «پی‌ام ۲.۵» با کاهش حافظه کوتاه‌مدت مرتبط دانسته شده است. این ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومیل‌ متر و یکصد بار از تار مو نازک‌تر هستند و به مدت بیشتری در فضا معلق می‌مانند. این ذرات در نتیجه سوزاندن چوب، سیگار، کاغذ، فعل و انفعالات شیمیایی و ... پدید می‌آیند.

تحقیقات این تیم شامل ۱۲۹۸ کودک ۹ تا ۱۱ ساله از شش کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، یونان، لیتوانی و نروژ بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان تاثیر تعداد ۸۷ عامل محیطی بر این کودکان را داخل رحم مادر از جمله آلودگی هوا، ترافیک، صدا، مواد شیمیایی مختلف، نحوه زندگی و تعداد ۱۲۲ عامل دیگر را که کودکان در طول زندگیشان در معرض آن‌ها بودند، آزمایش کردند.

هدف این تحقیقات بررسی نقش احتمالی این عوامل بر رشد و بلوغ ذهنی مغز بشر بوده است.

پژوهشگران می‌گویند: «مغز در دوران کودکی هنوز برای دفاع مقابل مواد شیمیایی موجود در محیط رشد نکرده و حتی مقابل مواد سمی در مقدار کم که برای مغز رشدکرده خطری ندارد نیز آسیب‌پذیر است.»

مولفان این گزارش می‌افزایند که این تحقیقات در نوع خود بی‌نظیر است زیرا مجموع عواملی را که (جنین و کودک) در معرض آنند در نظر گرفته و نه هر یک از آن‌ها را به طور جداگانه. آن‌ها می‌گویند این پژوهش درک بهتری از پیچیدگی‌های قرار گرفتن در یک محیط مرکب از عوامل منفی محیطی و تاثیر آن بر رشد مغزی کودک می‌دهد. 

آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که تا پیش از این تحقیقات چندانی در زمینه ارتباط میان رژیم غذایی و عملکرد ذهنی صورت نگرفته بود اما مصرف غذاهای آماده با عدم موفقیت در یادگیری و کار مدرسه مرتبط دانسته شده است. همچنین پژوهش‌هایی حاکی از رابطه مثبت میان رژیم غذایی ارگانیک و عملکرد مغز وجود دارد. 

دکتر خولوز می‌گوید: «ما در پژوهشمان رابطه بهتری میان هوش سیال و حافظه کوتاه‌مدت با مصرف غذای ارگانیک و عدم مصرف بیش از حد غذاهای آماده مشاهده کرده‌ایم.»

پژوهشگران می‌گویند در تضاد با آن، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و «بی‌ام ۲.۵» در فضای بسته در دوران کودکی موجب واکنش‌های التهابی در مغز شده و بر عملکرد ذهنی کودک تاثیر منفی می‌گذارد.

دکتر خولوز خاطرنشان می‌کند که «تعداد ساکنان خانه اغلب شاخص اوضاع اقتصادی خانواده است. فقر بر کیفیت نحوه زندگی و بر عملکرد ذهنی کودکان تاثیر می‌گذارد.»  

گزارش این تحقیقات در نشریه «اِنوایرُنمنتال اینترنشنال» منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی