گرما جان ۱۳۴ نفر را در کانادا گرفت

در کشورهای سردسیر مانند کانادا در اغلب خانه‌ها سیستم سرمایشی وجود ندارد

از ساکنان مناطق با دمای بالا، خواسته‌شده مطمئن شوند گروه‌های در خطر به‌اندازه کافی مایعات بنوشند-JIM WATSON / AFP

برای سومین روز متوالی، رکورد بالاترین دمای ثبت‌شده در کانادا شکسته شد.

گرمای بی‌سابقه اخیر باعث مرگ سالمندان و افرادی که بدن آن‌ها مقاومت کمتری نسبت به تحمل گرما دارد شده است. در روزهای اخیر دست‌کم ۱۳۴ مرگ در اثر عوارض ناشی از گرما در کانادا ثبت شد.

دهکده لیتون بی‌سی رکورد گرم‌ترین دمای ثبت‌شده در کانادا را برای سومین روز متوالی شکسته و دمای ثبت‌شده در آن روز سه‌شنبه ۲۹ ژوئن، به ۴۹٫۶ درجه سانتی‌گراد رسید. این روستا در حدود ۲۶۰ کیلومتری شمال شرقی ونکوور واقع‌شده است، در روز دوشنبه با ۴۷٫۹ درجه سانتی‌گراد و روز یکشنبه با ۴۶٫۶ درجه سانتی‌گراد گرم‌ترین روزهای کانادا را به نام خود ثبت کرد. بالاترین درجه هوای ثبت‌شده در کانادا ۴۵ درجه سانتی‌گراد در ساسکاچوان در سال ۱۹۳۷ بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های کانادایی، این گرمای بی‌سابقه باعث ایجاد «گنبد حرارتی» در غرب کانادا، بریتیش کلمبیا و مناطقی از آلبرتا شده است.

 برخی از ساکنان ونکوور در گفتگو با ایندیپندنت فارسی از هشدارهای مقامات دولتی درباره حفاظت از کودکان، سالمندان و حیوانات خانگی سخن گفتند. از ساکنان مناطق با دمای بالا، خواسته‌شده مطمئن شوند گروه‌های در خطر به‌اندازه کافی مایعات بنوشند و برای مدت طولانی در مکان‌های سر باز، زیر نور آفتاب نمانند.

انتظار می‌رود هوای گرم و خطرناک چند روز دیگر ادامه یابد. برخی مراکز دولتی، محیط‌های عمومی که به دستگاه‌های تهویه مطبوع مجهز هستند را برای اسکان موقت افراد آماده کرده‌اند.

در کشورهای سردسیر مانند کانادا در اغلب خانه‌ها سیستم سرمایشی یا تهویه وجود ندارد. دمای این روزهای مناطقی از کانادا با دمای مناطق گرمسیری مانند دبی نزدیک بوده است با این تفاوت که اثری از دستگاه‌های خانگی کاهنده دما در کانادا نیست.

کارشناسان هواشناسی معتقدند امواج گرما در سراسر جهان به‌طور مرتب، بیشتر و خطرناک‌تر می‌شوند. دیوید فیلیپس، یک کارشناس ارشد اقلیم در محیط کانادا، به نیویورک‌تایمز، گفت موج گرمای اخیر در کانادا می‌تواند ناشی از افزایش دمای کره زمین باشد. این کارشناسان درباره موج آتش‌سوزی و سیل در پی این گرما هشدار داده‌اند. هزاران هکتار از کانادا را مراتع و علفزارها پوشانده‌اند که خطر آتش‌سوزی آن‌ها را تهدید می‌کند. آب شدن سریع یخچال‌های طبیعی هم می‌تواند جریان سیل را در دامنه‌های کوهستانی به دنبال داشته باشد.

در سطح جهانی، دهه منتهی به ۲۰۱۹ گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ هواشناسی است و پنج سال گذشته به ترتیب گرم‌ترین سال‌های کره زمین از زمانی است که زمین شناسان در قرن‌های گذشته دنبال کرده‌اند.

 به گفته ناسا، از سال ۱۸۸۰، میانگین دمای سطح کره زمین یک درجه سلسیوس افزایش داشته است.

بیشتر از جهان