بهار در زمستان؛ خطرات تغییر اقلیمی در استانبول

سال ۲۰۲۰ یکی از گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده در تاریخ ترکیه است

استانبول هفته اول زمستان را با «بهار دروغین» آغاز کرد- Ozan KOSE / AFP

در سراسر ترکیه، دما بیش از میانگین فصلی است. در این کشور، به‌غیراز ماه آوریل در اوایل بهار، میانگین دما در تمام سال بیش از میانگین فصلی بوده است. به دلیل دمای بالاتر از حد معمول در استانبول در هفته اول زمستان ساکنان استانبول به‌جای انتظار برای برف و باران، شاهد به گُل نشستن درختان هستند.

در سطح شهر استانبول درختان فراوان آلو، سیب و ارغوان شکوفه کرده‌اند و به شهر ظاهری بهاری داده‌اند.

درختان با افزایش ناگهانی دما گمراه شده‌اند و با گمان اینکه بهار فرارسیدهاست خود را برای فصل رویش آماد می‌کنند و در اولین سرمای ناگهانی، در معرض خطر یخزدگی قرار می‌گیرند.

پدیده «بهار دروغین» در سال ۲۰۱۴ نیز اتفاق افتاد و باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی شد.

کاهش فصل بارانی و بالا رفتن دما باعث پایین آمدن سطح آب در سدها و حوضچه‌های کوچک است و باعث بازگشت یکی از خطرناک‌ترین دشمنان استانبول خواهد شد. سال‌هاست که مقامات شهری استانبول با حضور «پشه‌ها» در شهر مقابله می‌کنند. اغلب محلات استانبول در طول تابستان، هر شب سم‌پاشی می‌شوند.

به گفته پروفسور محمد لِوَنت کورناز، رئیس مرکز تغییرات اقلیمی و سیاست‌ها در دانشگاه بوغازیچی در استانبول، اگر سطح آب در سدها تا تابستان پایین بماند، سطح گل‌ولای موجود در فضای باز به دلیل کمبود آب یک محل مناسب پرورش پشه‌ها خواهد بود.

«متأسفانه، این پشه‌ها می‌توانند موارد نادر ویروس نیل غربی و Zika را ایجاد کنند و باعث شیوع مالاریا شوند.»

استانبول با جمعیت بالای ۱۵ میلیون نفر، خانه ۱۸ درصد از اهالی ترکیه و قلب اقتصادی سیاسی ترکیه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع آب در استانبول در پایین‌ترین سطح خود در یک دهه گذشته قرار دارند. ازآنجاکه امسال میزان بارش در زمستان کم است، شهرداری مجبور شده است به منابع خارجی مانند آب رودخانه‌های مجاور شهر نیز دست‌اندازی کند و این باعث خواهد شد سفره‌های آب زیرزمینی در اطراف شهر آسیب‌دیده و پوشش گیاهی از دست برود.

طبق بررسی‌های آماری ترکیه مسئول انتشار ۱٪ از کل گازهای گلخانه‌ای جهان است و هنوز یارانه بالایی به زغال‌سنگ می‌دهد.

 ترکیه بااینکه توافق‌نامه اقلیمی پاریس را امضا کرده اما هنوز آن را تصویب نکرده است. دولت ترکیه اعلام کرده که سهم یک‌درصدی از انتشار گازهای گلخانه‌ای را قبول ندارد و میزان آن را به‌مراتب کمتر می‌داند.

پیش‌بینی می‌شود که بعد از ۲۰۳۰ کشاورزی و تولید غذا در ترکیه تحت تأثیر قرار گیرد. به‌ویژه با افزایش تنش آبی، میزان زمینه‌ای کشاورزی آبی نیز کاهش می‌یابد. کاهش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی، خطر بزرگی برای ترکیه است که در حال حاضر ازنظر اقتصادی موقعیت شکننده‌ای دارد.

یکی دیگر از اثرات تغییرات آب و هوایی افزایش سیلاب‌های ناگهانی در استانبول است. هرسال تعداد زیادی از ساکنین و کسبه استانبول شاهد آب‌گرفتگی منازل و محل کار خود هستند.

محققان محیط‌زیست نگران‌اند که استانبول با ادامه شرایط موجود از منطقه آب و هوایی معتدل، به یک شهر گرمسیری تغییر وضعیت دهد.

در حال حاضر تابستان طولانی و بهار زودرس و زمستان گرم این هشدار را می‌دهد که بخشی از این نگرانی برای سال‌های بعد، هم‌اکنون در حال وقوع است.

ساکنان استانبول برای درک گرم شدن کره زمین لازم نیست تا قطب سفر کنند و شاهد فروریختن دیواره‌های عظیم یخچال‌های قطبی باشند. کافی است نگاهی به اولین درختی که در چشم‌اندازشان است بیندازند.

بیشتر از زندگی