چهل سال آثار مخرب تغییر اقلیم در آینه قابلیت جدید گوگل‌ارت

این قابلیت با تلفیق ۲۴ میلیون عکس ماهواره‌ای و به‌صورت چهاربعدی ایجاد شده است

کاربران با این قابلیت جدید می‌توانند تغییرات زمین و معضل‌های زیست‌محیطی پیش رو را به چشم ببینندـ 

Pixabay from Pexels

گوگل از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی گوگل‌ارت در سال‌های اخیر رونمایی کرد: نمایش تغییرات ۳۷ سال گذشته سیاره ما در قابلیت جدیدی به نام گذرزمان (Timelapse).

این قابلیت با تلفیق ۲۴ میلیون عکس ماهواره‌ای و فراهم‌سازی تجربه‌ای چهار بعدی به دست آمده است و به تمام کاربران امکان می‌دهد تغییرات جهان را به چشم ببینند و به تصویر بهتری از معضل‌های زیست‌محیطی کنونی فرا روی ما دست یابند.

یکی از نمایندگان گوگل در بیانیه این غول حوزه جست‌وجوی اینترنتی اعلام کرد: «سیاره ما در نیم قرن گذشته بیش از هر زمانی در تاریخ بشر، دستخوش تغییرات زیست‌محیطی شتابان بوده است. بسیاری از ما این تغییرات را در محله‌های خودمان تجربه کرده‌ایم. من یکی از هزاران نفر از اهالی کالیفرنیا بودم که در اثر حریق‌های ناخواسته سال گذشته (۲۰۲۰) در این ایالت بی‌خانمان شدم. البته شاید پیامدهای تغییرات اقلیمی مانند ذوب کلاهک‌های یخی قله‌ها و فرونشست یخچال‌های طبیعی به نظر دیگران موضوع‌هایی انتزاعی و دور از ذهن باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «اکنون به لطف قابلیت گذر زمان در برنامه گوگل‌ارت، با تلنگر انگشتی به تصویری روشن‌تر از تغییرهای سیاره‌مان دسترسی داریم، قابلیتی که فقط مشکلات را نشان نمی‌دهد بلکه راهکارهایی هم به دست می‌دهد و زیبایی جادویی پدیده‌های طبیعی پدیدارشده در گذر ده‌ها سال را نمایش می‌دهد.»

گوگل با همکاری کارشناسان آزمایشگاه کریت لب دانشگاه کارنگی ملون قابلیت گذر زمان را پیاده‌سازی کرده است که دارای گشت‌هایی همراه با راهنما در زمینه پنج موضوع زیست‌محیطی «تغییرات جنگل»، «رشد شهری»، «دماهای گرمایش»، «منابع انرژی» و «زیبایی شکننده سیاره زمین» است.

پیاده‌سازی این شاهکار فناوری آسان نبود و بیش از دو میلیون ساعت پردازش در فضای ابرواره گوگل لازم بود تا بتوان ۲۰ پتابایت تصاویر ماهواره‌ای را به یک پاره‌چین ویدیویی ۴.۴ تراپیکسلی حاوی کوادریلیون‌ها پیکسل تبدیل کرد. قرار است در دهه آینده، گوگل‌ارت را هر سال با درج تصاویر جدید در بخش گذر زمان به‌روزرسانی کنند.

گوگل‌ارت تاریخچه ویژ‌ه‌ای دارد. این فناوری با سرمایه‌گذاری سازمان سیا و برای مشاهده میادین نبرد در جنگ عراق پا گرفت.

این فناوری ارت‌ویویر (زمین‌نما) نام داشت و گوگل در سال ۲۰۰۴، شرکت سازنده آن به اسم کیهول را خریداری کرد. آن زمان، اغلب تصاویر گوگل‌ارت همان تصاویر تجاری ماهواره‌های نظامی ایالات متحده آمریکا بودند اما این شرکت در نهایت، تصاویر برنامه تحت مالکیت معنوی خودش به نام استریت‌ویو را جانشین آن‌ها کرد تا از نمایش عکس مناطق حساس جلوگیری کند.

گوگل‌ارت فقط سیاره خودمان را نمایش نمی‌دهد و از سال ۲۰۱۷، قابلیت نمایش سایر سیارات، سیارات کوتوله، قمرهای سیارات و ایستگاه فضایی بین‌المللی هم در این نرم‌افزار تعبیه شده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی