رئیس‌ مجلس از خیر شهرداری تهران نمی‌گذرد

قالیباف از مدت‌ها پیش برای به دست گرفتن دوباره اختیار مدیریت شهری خیز برداشته بود

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی - STRINGER / AFP

محمدباقر قالیباف پس از اینکه موفق شد لیست مورد تایید خود در «شورای ائتلاف» را به شورای شهر تهران بفرستد این روزها در تلاش است که یکی از نزدیکانش مسئولیت شهرداری تهران را نیز بر عهده بگیرد. در میان افرادی که به عنوان گزینه‌های مطرح معرفی شده‌اند نام افرادی همچون محسن پیرهادی، پژمان پشمچی‌زاده و علیرضا جاوید به چشم می‌خورد که هر سه نفر از نزدیکان قالیباف و از همراهان او در شورای شهر و شهرداری تهران بودند.

جذابیت‌های مدیریت شهری تهران برای قالیباف همچنان زیاد است و او با وجود اینکه در حال حاضر بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی نشسته قصد ندارد، شهرداری تهران را رها کند.

انتقادات بسیار به عملکرد شهرداری و شورای شهر چهارم که اغلب آن‌ها اصولگرایان بودند در کنار مشارکت فعال شهروندان در انتخابات سال ۹۶ باعث شد مدیریت شهری تهران از دست اصولگرایان و یاران قالیباف خارج شود اما قالیباف از مدت‌ها پیش برای به دست گرفتن دوباره این مسئولیت خیز برداشته بود.

روزنامه اعتماد در مهرماه سال ۹۹ در خبری اعلام کرد که شهردار سابق تهران با مرتضی طلایی جلسه‌ای مشترک درباره آینده شهرداری داشتند و در این جلسه از افرادی مثل جواد شوشتری، علیرضا جاوید و پژمان پشمچی‌زاده برای گزینه شهرداری تهران اسم برده شد. اگرچه در نهایت طلایی و قالیباف به اتفاق نظر نرسیدند و با دو لیست متفاوت در انتخابات شرکت کردند اما انتخاب همه اعضای شورای شهر ششم از لیست شورای ائتلاف که منتسب به قالیباف است از نفوذ شهردار سابق برای آینده مدیریت شهری ایران حکایت داشت. در لیست شورای ائتلاف دختر قاسم سلیمانی نیز با وجود مخالفت نزدیکانش حضور داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا محمدباقر قالیباف است و شورای شهر ششم که اعضای آن به او نزدیک هستند. درست مثل شورای چهارم که به اعتقاد منتقدان چشم خود را بر روی بسیاری از تخلفات آشکار شهرداری مثل املاک نجومی، نابودی باغ‌های تهران و فساد اقتصادی بست. این شرایط برای شهردار سابق تهران فرصتی را ایجاد می‌کند که گزینه منتخب خود را به عنوان شهردار بعدی تهران به شورای شهر معرفی یا تحمیل کند.

درباره افراد مطرح شده گمانه‌های متعددی وجود دارد از یک‌سو چمران به عنوان نفر اول لیست شورای ائتلاف اعلام کرده که این شورا گزینه‌ای را در نظر ندارد و از سوی دیگر جعفر تشکری هاشمی اسامی افرادی مثل جواد شوشتری، علیرضا جاوید و پژمان پشمچی‌زاده را به عنوان نامزدهای این لیست مطرح کرده است. جعفر تشکری هاشمی در دوران قالیباف، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بود و به دلیل حضور در لیست شورای ائتلاف به شورای ششم راه یافت.

راه‌یافتگان به شورای ششم به تازگی با رئیس مجلس دیداری داشتند که جزئییات زیادی از آن منتشر نشده اما ناصر امانی دیگر معاون قالیباف که او نیز از طریق لیست شورای ائتلاف به شورای ششم راه یافته و معاون سابق شهردار تهران نیز هست، درباره این نشست با مشرق مصاحبه کرده و گفت: «شهردار آینده تهران باید علاوه بر تخصص مرتبط با شهرداری و تجربه روحیه جهادی هم داشته باشد.» قالیباف در زمان حضور خود در شهرداری اصرار داشت از او به عنوان یک مدیر جهادی یاد شود. اگرچه امانی در این گفت‌وگو اعلام کرده که در جلسه اعضای شورای ششم با رئیس مجلس هیچ صحبتی از شهردار آینده نشده اما روزنامه اعتماد در گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد از محسن پیر هادی، پژمان پشمچی‌زاده و علیرضا جاوید به عنوان گزینه‌های قالیباف برای شهرداری تهران نام برده است. در این گزارش با اشاره به ملاقات راه‌یافتگان به شورای ششم با رئیس مجلس اعلام شده پیرهادی نفر اول قالیباف برای شهرداری تهران است و مخالف جدی نیز در میان منتخبان شورای ششم ندارد و حتی پرونده باز فضایی نیز نتوانسته مانعی برای مطرح شدن نام او به عنوان گزینه اصلی ایجاد کند. پس از او پشمچی‌زاده قرار دارد و نامزد سوم نیز علیرضا جاوید است که هر دو در زمان مسئولیت قالیباف در شهرداری معاون او بودند.

چنانچه گفته شد قالیباف قصد دارد از الگوی هماهنگی و یکدستی شورای شهر و شهرداری در دوران مسئولیت خودش بار دیگر استفاده کند به همین دلیل علاوه بر شهردار در تلاش است که ریاست شورای ششم را نیز یکی از نزدیکان او بر عهده بگیرد. به گزارش اعتماد مهدی چمران نفر اول لیست شورای ائتلاف و یکی از گزینه‌های ریاست شورای شهر اما چمران در این مسیر تنها نیست و رقیبی جدی و البته موردحمایت قالیباف را مقابل خود دارد. پرویز سروری عضو شورای شهر چهارم بود و یکی از چهره‌های نزدیک به قالیباف.

تا اینجای کار علاوه بر قالیباف، حداقل ۱۶ تن از ۲۱ عضو شورای ششم موافق ریاست پرویز سروری هستند و این یعنی او نفر اصلی برای مدیریت پارلمان شهری است؛ البته مگر آنکه در دقیقه ۹۰، حامیان مهدی چمران در دولت سیزدهم به ایفای نقش پرداخته و برنامه‌های قالیباف را نقش بر آب کنند.